dc.contributor.author | Vataja, Pia | |
dc.contributor.author | Risberg, Ann-Katrine | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.author | Aro, Mikko | |
dc.contributor.author | Salmi, Paula | |
dc.date.accessioned | 2021-10-26T11:20:14Z | |
dc.date.available | 2021-10-26T11:20:14Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Vataja, P., Risberg, A.-K., Lerkkanen, M.-K., Aro, M., & Salmi, P. (2019). ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>29</i>(Specialnummer), 103-111. <a href="https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_34180959 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78375 | |
dc.description.abstract | Det har inte funnits tillräckligt med forskningsbaserade verktyg för kartläggning av finlandssvenska barns inlärningsmässiga och språkliga svårigheter. I samarbete mellan ILS-projektet vid Niilo Mäki Institutet och Åbo Akademi, normerades två benämningstest för finlandssvenska barn i åldern 6–12 år. Med hjälp av testen kan man både kartlägga och följa upp benämningsförmågan, men även planera olika stödinsatser. SSB – Test i Snabb Seriell Benämning mäter benämningshastigheten och antalet benämningsfel när olika stimuli presenteras i ordningsföljd. VBT – Verbbenämningstestet å sin sida mäter noggrannheten gällande benämning av enskilda bilder som föreställer olika slags handlingar. I den här artikeln beskrivs forskningen som ligger till grund för testmaterialen och även utvecklingsarbetet samt de centrala resultaten. | sv |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110265405 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalItem | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_0640 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 103-111 | |
dc.relation.issn | 1236-2778 | |
dc.relation.numberinseries | Specialnummer | |
dc.relation.volume | 29 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Niilo Mäki Instituutti, 2019 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | vaikeudet | |
dc.subject.yso | testit | |
dc.subject.yso | nimeäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20813 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3971 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21856 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
jyx.fundinginformation | Projektet ILS – InLärning och Stöd i finlandssvenska skolor och daghem pågick åren 2015–2018 och finansierades av Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska folkskolans vänner. | |
dc.type.okm | B1 | |