Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVataja, Pia
dc.contributor.authorRisberg, Ann-Katrine
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorAro, Mikko
dc.contributor.authorSalmi, Paula
dc.date.accessioned2021-10-26T11:20:14Z
dc.date.available2021-10-26T11:20:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationVataja, P., Risberg, A.-K., Lerkkanen, M.-K., Aro, M., & Salmi, P. (2019). ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>29</i>(Specialnummer), 103-111. <a href="https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_34180959
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78375
dc.description.abstractDet har inte funnits tillräckligt med forskningsbaserade verktyg för kartläggning av finlandssvenska barns inlärningsmässiga och språkliga svårigheter. I samarbete mellan ILS-projektet vid Niilo Mäki Institutet och Åbo Akademi, normerades två benämningstest för finlandssvenska barn i åldern 6–12 år. Med hjälp av testen kan man både kartlägga och följa upp benämningsförmågan, men även planera olika stödinsatser. SSB – Test i Snabb Seriell Benämning mäter benämningshastigheten och antalet benämningsfel när olika stimuli presenteras i ordningsföljd. VBT – Verbbenämningstestet å sin sida mäter noggrannheten gällande benämning av enskilda bilder som föreställer olika slags handlingar. I den här artikeln beskrivs forskningen som ligger till grund för testmaterialen och även utvecklingsarbetet samt de centrala resultaten.sv
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265405
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange103-111
dc.relation.issn1236-2778
dc.relation.numberinseriesSpecialnummer
dc.relation.volume29
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Niilo Mäki Instituutti, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovaikeudet
dc.subject.ysotestit
dc.subject.ysonimeäminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20813
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3971
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21856
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationProjektet ILS – InLärning och Stöd i finlandssvenska skolor och daghem pågick åren 2015–2018 och finansierades av Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska folkskolans vänner.
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright