ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning
Vataja, P., Risberg, A.-K., Lerkkanen, M.-K., Aro, M., & Salmi, P. (2019). ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29(Specialnummer), 103-111. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf
Date
2019Copyright
© Niilo Mäki Instituutti, 2019
Det har inte funnits tillräckligt med forskningsbaserade verktyg för kartläggning av finlandssvenska barns inlärningsmässiga och språkliga svårigheter. I samarbete mellan ILS-projektet vid Niilo Mäki Institutet och Åbo Akademi, normerades två benämningstest för finlandssvenska barn i åldern 6–12 år. Med hjälp av testen kan man både kartlägga och följa upp benämningsförmågan, men även planera olika stödinsatser. SSB – Test i Snabb Seriell Benämning mäter benämningshastigheten och antalet benämningsfel när olika stimuli presenteras i ordningsföljd. VBT – Verbbenämningstestet å sin sida mäter noggrannheten gällande benämning av enskilda bilder som föreställer olika slags handlingar. I den här artikeln beskrivs forskningen som ligger till grund för testmaterialen och även utvecklingsarbetet samt de centrala resultaten.
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
1236-2778Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34180959
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Projektet ILS – InLärning och Stöd i finlandssvenska skolor och daghem pågick åren 2015–2018 och finansierades av Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska folkskolans vänner.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppimisvaikeudet ja prosessointinopeus : alaryhmien vertailu sukupuolittain prosessointinopeutta vaativissa kielellisissä ja ei-kielellisissä neuropsykologisissa testeissä
Hoffrén, Petra; Pöllänen, Eveliina (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko eri oppimisvaikeuden alaryhmiin (lukivaikeus [LV], matematiikan vaikeus [MV], tarkkaavuushäiriö [TH]) kuuluvien lasten suoritusajat ja virheiden lukumäärät sukupuolittain ... -
Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Reenilä, Karla (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ... -
Frekvenser av finlandismer i finlandssvenskt tidningsspråk
Pihkola, Teea (2016)Tutkielman tarkoituksena oli tutkia kuuden finlandismin ja kolmen verbin suomenruotsalaisien taivutusmuotojen yleisyyttä suomenruotsalaisissa lehdissä. Tutkimuksen materiaali on koostettu vuosilta 2012 ja 2013 kolmesta ... -
"I wake up fabulous alltid" : en kvalitativ undersökning om kodväxlingens funktioner i ett finlandssvenskt radioprogram
Niemenmaa, Ella (2016)Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena oli tutkia ruotsin ja englannin välisen koodinvaihdon funktioita suomenruotsalaisessa nuorille suunnatussa radio-ohjelmassa. Tutkielman tavoitteena oli vastata seuraavaan ... -
Finlandssvenskt sje-, tje- och s-ljud i kontrastiv belysning
Leinonen, Kari (Jyväskylän yliopisto, 2004)FL Kari Leinosen pohjoismaisten kielten väitöstutkimus liittyy laajempaan projektiin Finlandssvenskt uttal, jossa pyritään kuvaamaan suomenruotsin foneettista rakennetta sekä sen segmentaalisia eli yksittäisiin äänteisiin ...