ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning
Abstract
Det har inte funnits tillräckligt med forskningsbaserade verktyg för kartläggning av finlandssvenska barns inlärningsmässiga och språkliga svårigheter. I samarbete mellan ILS-projektet vid Niilo Mäki Institutet och Åbo Akademi, normerades två benämningstest för finlandssvenska barn i åldern 6–12 år. Med hjälp av testen kan man både kartlägga och följa upp benämningsförmågan, men även planera olika stödinsatser. SSB – Test i Snabb Seriell Benämning mäter benämningshastigheten och antalet benämningsfel när olika stimuli presenteras i ordningsföljd. VBT – Verbbenämningstestet å sin sida mäter noggrannheten gällande benämning av enskilda bilder som föreställer olika slags handlingar. I den här artikeln beskrivs forskningen som ligger till grund för testmaterialen och även utvecklingsarbetet samt de centrala resultaten.
Main Authors
Format
Articles
Journal article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Niilo Mäki Instituutti
Original source
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110265405Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1236-2778
Language
Swedish
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
Citation
- Vataja, P., Risberg, A.-K., Lerkkanen, M.-K., Aro, M., & Salmi, P. (2019). ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29(Specialnummer), 103-111. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf
Additional information about funding
Projektet ILS – InLärning och Stöd i finlandssvenska skolor och daghem pågick åren 2015–2018 och finansierades av Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska folkskolans vänner.
Copyright© Niilo Mäki Instituutti, 2019