Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia
Korpipää, H., Koponen, T., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(1), 60-67. https://bulletin.nmi.fi/2021/03/03/minauskomukset-ja-matematiikan-oppiminen-matematiikan-maailmaan-hankkeen-kokemuksia/
Date
2021Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021
Matematiikan taitojen kehitystä ohjaavat taitojen oppimiseen liittyvien alkuvalmiuksien ohella erilaiset emotionaaliset tekijät, kuten oppilaan uskomukset itsestään matematiikan osaajana. Nämä uskomukset alkavat muodostua jo varhain suunnaten matematiikan oppimiseen liittyvää kiinnostusta ja vaikuttaen työskentelyyn oppimistilanteissa. Matematiikkaan liittyvien minäuskomusten muodostumiseen esi- ja alkuopetusiässä on kuitenkin tähän saakka kiinnitetty vähän huomiota. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Matematiikan Maailmaan (MaMa) -kehittämishankkeen tavoitteena oli Opettajankoulutusfoorumin opettajankoulutuksen kehittämisohjelman periaatteiden mukaisesti vahvistaa opettajankoulutuksen tutkimusperustaisuutta soveltamalla tutkimustietoa käytännön ratkaisuihin ja konkreetteihin materiaaleihin opettajaksi opiskelevien ja kentän opettajien käyttöön. Hanke kohdentui varhaiskasvatukseen, esi- ja alkuopetukseen sekä erityisopetukseen.
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2021/03/03/minauskomukset-ja-matematiikan-oppiminen-matematiikan-maailmaan-hankkeen-kokemuksia/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51882698
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
OthersAdditional information about funding
Matematiikan maailmaan -hanke (MaMa) oli yksi opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamista opettajankoulutusfoorumin kärkihankkeista (8/2017-4/2020). Se on toteutettu yhteistyössä Turun, Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen sekä Åbo Akademin kanssa. Jyväskylän osahanke pohjasi Jyväskylän yliopiston aikaisempiin Suomen Akatemian tutkimushankkeisiin: Alkuportaat-pitkittäisseuranta (Lerkkanen ym. 2006-2016), Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -seuranta ja interventiotutkimus (SELDI; Aro ym. 2013-2015). Lisäksi projektin tutkijoiden väitöskirjat vahvistivat MaMa-hankkeen tutkimusperustaista lähestymistapaa. ...License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
Ikonen-Luoma-aho, Aino (2022)Matematiikka-ahdistukseen liittyvä interventiotutkimus on ollut vähäistä, eikä vahvaan näyttöön perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista näyttävät ennustavan matematiikka-ahdistus ... -
EARLYMATH-hanke tutkii ensiaskelia matematiikan maailmaan
Lohvansuu, Kaisa; Koponen, Tuire; Salminen, Jenni; Torppa, Minna (Jyväskylän yliopisto, 2021)Matemaattiset vaikeudet ovat perinnöllisiä, mutta taidot kehittyvät vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella on käynnistynyt EU-rahoitteinen EARLYMATH-hanke, jossa tutkitaan ... -
Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Sorkio, Susa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan ... -
Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
Pilli, Mira (2021)Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman ...