Internationalization of Finnish digital service firms
Globalisaation ja digitalisaation myötä palvelusektorin kansainvälistyminen on kasvanut merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Lisäksi nämä edistysaskeleet ovat luoneet uusia liiketoiminta mahdollisuuksia, kuten digitaalisten palveluiden luominen/tuottaminen. Aiemmat yritysten kansainvälistymistä koskevat tutkimukset ovat kuitenkin keskittyneet pitkälti tuotantoteollisuuteen ja olemassa olevat teoriat ovat luotu ennen digitali-soitumista.
Tässä tutkimuksessa näkökulma kansainväistymiseen on modernimpi ja tutkimus keskittyy digitaalisten palveluviejien kansainvälistymisprosessiin. Tutkimus rajattiin koskemaan Suomalaisia digitaalisia palveluvientiyrityksiä, jotka ovat laajentuneet ulkomaisille markkinoille viime aikoina. Käsitys prosessista saatiin pitämällä neljä puolistrukturoitua haastattelua. Laadullisen tutkimuksen avulla pyrkimys oli tutkia ja lisätä ymmärrystä digitaalisten palveluvientiyritysten kansainvälistymisestä. Lisäksi tämä työ pyrki selvittämään, miten fyysinen etäisyys, verkostot ja yrittäjähenkisyys vaikuttivat ulkomaille laajentumiseen tässä yhteydessä.
Tulokset osoittavat, että suomalaisten digitaalisten palveluyritysten kansainvälistyminen alkaa pian perustamisen jälkeen. Tärkeimmät syyt ja motivaatio ulkomaille laajentumiseen ovat halu kasvattaa liiketoimintaa, rajoitetut mahdollisuudet kotimaan markkinoilla sekä yrittäjän/johdon orientaatio kansainvälistymistä kohtaan. Digitaalisen palveluyrityksen fyysinen läsnäolo kohdemarkkinoilla riippuu palvelun luonteesta ja se määräytyy aineettomien/konkreettisten tekijöiden perusteella. Markkinavalinta perustuu strategisiin tekijöihin, kuten kilpailutilanteeseen sekä maan sosioekonomiseen tilanteeseen. Tulokset osoittavat, että fyysinen etäisyys markkinoista vaikuttaa eniten markkinavalintaan, kun taas verkostoilla ja yrittäjähenkisyydellä on merkittävä rooli kansainvälistymiselle välttämättömän resurssien, osaamisen ja tuen tarjoajina.
Koska Suomen markkinat ovat rajalliset, kansainvälistyminen voidaan tulosten perusteella nähdä väistämättömänä vaiheena suomalaisille palveluyrityksille, kun tähtäimessä on liiketoiminnan kasvattaminen.
...
With the facilitating effect of both globalization and digitalization internationalization efforts of service sector have seen a substantial growth within the past decades. Furthermore, these advances have paved the way contemporary business opportunities, such as efficient creation/distribution of digital services. However, much of the previous research focusing on firm internationalization concerns the manufacturing industry and the existing theories have been created in the predigital era.
Therefore, this study took a more modern perspective and focused on the internationalization process of digital service firms. This study was further limited to Finnish digital service firms which have lately broadened their business to foreign markets. To gain insight of the process, four semi-structured interviews were conducted. With a qualitative research this study aimed to explore and deepen the understanding of how such firms move to foreign markets. Furthermore, this study aimed to highlight the influence of physical distance, networks, and entrepreneurial behavior for the foreign expansion in the given context.
The findings show that the internationalization process of Finnish digital service firms starts early after the establishment. Main reasons and motivation for foreign expansion emerges from strive for business growth, limited home markets and entrepreneurial/managerial orientation towards international operations. Online/offline presence of a digital service firm within the target market is dependent on the intangible/tangible factors of the offering. Moreover, market selection is based on strategic reasons, such as level of competition and socioeconomic factors. Hence, the physical distance has a significant influence on the market-selection, whereas networks and entrepreneurial behaviour is relevant in terms of providing essential support, resources, and capabilities for the internationalization as a whole. Furthermore, foreign expansion can be considered as a necessary step when a Finnish digital service firm aims for business growth since the home market are limited.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The internationalization of Central Finnish firms : framing the process and actors
Vaulasvirta, Anton (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisia tarinoita yrittäjät luovat yrityksen kansainvälistymisestä Keski-Suomesta. Pienet ja keskisuuret yritykset, tai pk-yritykset, kohtaavat erilaisia haasteita kansainväl ... -
Internationalization processes of Finnish software firms : the influence of network relationships and product and the synergy between them
Mannonen, Anne (2020)Internationalization processes of small- and medium-sized software enterprises have been studied largely in terms of network relationships. The interaction between networks and product, though, has been investigated less ... -
The effect of networks to entry mode choice and the moderating role of institutions : Finnish SMEs entering Latin America
Ahokas, Unna (2021)Globalisaatio on kasvattanut yritysten kiinnostusta kansainvälistymiseen, jopa kaukaisille kohdemarkkinoille, teknologisten ratkaisujen siivittämänä. Koska pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) ovat elintärkeitä ... -
International performance of Finnish information technology SMEs
Päivinen, Sini (2019)Globalisaatio ja markkinoiden kehittyminen ovat kiristäneet yritysten välistä kilpailua kannustaen pieniä ja keskisuuria yrityksiä laajentamaan liiketoimintaansa kansainvälisesti. Pk-yritysten suunnatessa liiketoimintaansa ... -
The role of internationalization consultancy in SME internationalization
Pöyhtäri, Jukka-Pekka (2019)Pk-yritykset kohtaavat paljon erilaisia haasteita ja esteitä kansainvälistymisessään johtuen mm. niiden erilaisesta tilanteesta, taustoista, yritysjohdosta, koosta, resursseista ja kyvykkyyksistä. Yritysten ulkopuolista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.