The effect of networks to entry mode choice and the moderating role of institutions : Finnish SMEs entering Latin America
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Globalisaatio on kasvattanut yritysten kiinnostusta kansainvälistymiseen, jopa kaukaisille kohdemarkkinoille, teknologisten ratkaisujen siivittämänä. Koska pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) ovat elintärkeitä yhteiskunnille, niiden kansainvälistyminen on mielenkiintoinen tutkimuskohde. Markkina-avausstrategian valintaa pidetään yhtenä pk-yritysten tärkeimpinä päätöksinä uusille markkinoille laajentuessa. Verkostojen ja kohdemaan instituutioiden rooli pk-yritysten päätöksentekoprosessissa on edelleen epäselvä ja lisää kvalitatiivisia tutkimuksia aiheesta tarvitaan. Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää miten pk-yritysten verkostot vaikuttavat markkina-avausstrategiaan niiden laajentuessa kaukaisille markkinoille, joissa on vaihtelevat instituutiot.
Tähän tutkimukseen valittu kaukainen markkina on Latinalainen Amerikka, suuri kehittyvä markkina, joka on vasta alkanut olla suomalaisten pk-yritysten kohteena. Tutkimuksessa käytettiin monitapaustutkimusta haastattelemalla kuuden suomalaisen pk-yrityksen myyntipäällikköä tai yrittäjää kansainvälistymisestä Latinalaiseen Amerikkaan. Kohdemarkkinoiden virallisia ja epävirallisia instituutioita tutkittiin kolmen itsenäisen työkalun avulla. Tulokset analysoitiin temaattisella analyysillä, käyttäen ATLAS.ti -ohjelmaa tietojen käsittelyyn. Verkostojen ja markkina-avausstrategian välistä suhdetta tutkittiin, huomioiden kohdemarkkinan viralliset ja epäviralliset instituutiot.
Tulokset toivat ilmi, että yritykset, jotka käyttivät enimmäkseen virallisia verkostoja, päättivät käyttää suoraa vientiä kohdemaan välikäsien kautta, hyödyntääkseen paikallisia resursseja. Kun yritykset voivat käyttää myös epävirallisia verkostoja, ne pystyivät valitsemaan suoran viennin yrityksen omien kanavien kautta. Yrittäjän epäviralliset verkostot mahdollistivat yritykselle ulkomaisen investoinnin uuteen toimintaan, kun kohdemarkkinasta oli enemmän tietoa. Instituutioilla oli hillitsevä vaikutus verkostojen ja markkina-avausstrategian väliseen suhteeseen. Kehittymättömät viralliset instituutiot vähensivät virallisiin verkostoihin ja suoraan vientiin luottamista. Epävirallisten instituutioiden aiheuttamia haasteita kompensoitiin luomalla syvempiä ja henkilökohtaisempia verkostoja.
...
Globalization has increased companies’ focus on international and even distant markets, with technological solutions as the fueling force. As small and medium-sized enterprises (SMEs) are vital for societies, their internationalization is an interesting research topic. Entry mode decision is considered one of the key decisions SMEs make when entering new markets. Further, the role of networks and host country institutions in the decision-making process of SMEs is still up for debate and more qualitative research on the topic is needed. This research aimed to discover how SMEs’ networks influenced their entry mode decisions when entering distant markets that have varied institutional settings.
The distant market in this research is Latin America, a big emerging market that is only beginning to be targeted by Finnish SMEs. The research used a multiple case study method by interviewing six sales managers or entrepreneurs from Finnish SMEs about their internationalization to Latin American markets. The formal and informal institutions of the target markets were investigated with three independent tools. The results were analyzed by using thematic analysis, with applying ATLAS.ti -program for data coding. The relationship between networks and entry mode choice was studied, considering the host market formal and informal institutions.
The results revealed companies using mostly formal networks decided to use direct export via host country intermediaries to access local resources. When the companies were able to use informal networks as well, they could choose direct export via company owned channels. Entrepreneur’s informal networks allowed the company to choose greenfield investment as the company had more knowledge about the target market. Institutions had a moderating effect on the relationship between networks and entry mode choice. Less developed formal institutions led to decreased trust in formal networks and direct entry mode. Additionally, the challenges created by informal institutions were combatted with forming deeper and more personal networks.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Internationalization processes of Finnish software firms : the influence of network relationships and product and the synergy between them
Mannonen, Anne (2020)Internationalization processes of small- and medium-sized software enterprises have been studied largely in terms of network relationships. The interaction between networks and product, though, has been investigated less ... -
The internationalization of Central Finnish firms : framing the process and actors
Vaulasvirta, Anton (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisia tarinoita yrittäjät luovat yrityksen kansainvälistymisestä Keski-Suomesta. Pienet ja keskisuuret yritykset, tai pk-yritykset, kohtaavat erilaisia haasteita kansainväl ... -
The effect of consulting in internationalization process of small and medium sized agricultural enterprises
Koivisto, Sami (2021)Tässä pro gradussa tutkitaan konsultointia ja sen vaikutusta kansainvälistymiseen suomalaisten pienten ja keskisuurten maatalousalan yritysten keskuudessa. Tutkimus perustui resurssipohjaiseen teoriaan, jonka kohteena ... -
International performance of Finnish information technology SMEs
Päivinen, Sini (2019)Globalisaatio ja markkinoiden kehittyminen ovat kiristäneet yritysten välistä kilpailua kannustaen pieniä ja keskisuuria yrityksiä laajentamaan liiketoimintaansa kansainvälisesti. Pk-yritysten suunnatessa liiketoimintaansa ... -
Internalization of Finnish small- and medium-sized enterprises providing professional services to Russia
Salii, Elena (2019)The topic of this master‟s thesis is the entry of small- and medium-sized Finnish companies providing professional services, to the Russian market. Small- and medium-sized enterprises (SMEs) are the vital part of Finnish ...