Show simple item record

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorKäsmä, Heidi
dc.date.accessioned2021-06-23T06:54:20Z
dc.date.available2021-06-23T06:54:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76796
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu pääsyperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykypäivän kuluttaja etsii uusia, kestävämpiä tapoja kuluttaa tiedostaen samalla ylikuluttamisen haitalliset vaikutukset ympäristölle ja yhteiskunnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia vastuullisen kuluttamisen arvoja vaatevuokrauksessa voidaan tunnistaa. Lisäksi tutkimuksella kartoitetaan vaatevuokrauksen koettuja hyötyjä sekä toisaalta palveluun sisältyviä riskejä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa aineisto koostuu yhdeksästä suomalaisen vaatevuokraamon käyttäjän teemahaastattelusta. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa hyödynnetään laadullista sisällönanalyysia. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisen ilmiön, vastuullisen kuluttamisen ja vuokraamisen, ympärille. Tutkimustuloksista selviää, että vaatevuokrauksessa vaikuttavat erityisesti biosfääriset, altruistiset ja hedoniset arvot. Vaatevuokrauksen tapauksessa hedoniset arvot eivät estä ympäristöystävällistä käyttäytymistä, vaan ne toimivat rinnakkain biosfääristen ja altruististen arvojen kanssa. Vaatevuokrauksen hyötyinä koettiin vaatteiden kokeileminen, vaihtelu, edullisuus, helppous ja ympäristöhyöty, joiden kautta tavoitellaan arvoja. Vaatevuokrausta voivat puolestaan estää taloudellinen riski, terveysriski sekä aikatauluun ja saatavuuteen liittyvät riskit. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaatevuokraus edustaa vastuullista kuluttamista mahdollistaen kuluttajien nauttimaan kauniiden vaatteiden käytöstä vastuullisella tavalla. Vaatevuokraustoiminnalla on perusteelliset lähtökohdat muuttaa nykyistä kulutuskulttuuria pysyvästi kestävämpään suuntaan.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpääsyperusteinen kuluttaminen
dc.subject.othervastuullinen kuluttaminen
dc.subject.othervaatevuokrauspalvelu
dc.titleVastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106233991
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysovuokraus
dc.subject.ysovaatteet
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record