Vastuullisen designbrändin rakentaminen

Abstract
Johdonmukainen vastuullinen toiminta kohti kestävämpää tulevaisuutta on yhä tärkeämpää. YK:n jäsenmaat ovat sopineet 17 kestävän kehityksen tavoitetta. Tavoitteessa 12 pyritään kannustamaan yrityksiä kestävämpiin käytäntöihin ja vastuulliseen toimintaan yritysvastuullisuudella. Markkinoinnissa vastuullisuus ja kestävyys ovat keskeisiä aiheita, sillä niiden avulla voidaan edistää kestävimpiä kulutustottumuksia ja elämäntapoja. Kuluttajien asenteissa suhteessa käyttäytymiseen on havaittu kuitenkin ”vihreä kuilu” -ilmiö (engl. green gap), johon vaikuttaa kuluttajien luottamus brändin vastuullisuudesta. Vastuullinen brändin rakentaminen ja vastuullinen design korostavat merkitystään tässä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarjota syvällisempää ymmärrystä siitä, millainen vastuullisen designbrändin rakentamisen prosessi on kuluttajamarkkinoilla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoituina haastatteluina, haastattelemalla kahtatoista vastuullisen designbrändin rakentamisen kannalta asiantuntevassa asemassa työskentelevää henkilöä. Tutkimusaineiston analysoinnin lähestymistapana toimi temaattinen analyysi. Tutkimuksen merkittävin teoreettinen kontribuutio on vastuullisen designbrändin rakentamisen prosessimalli. Tutkimuksen kautta luodun prosessimallin myötä voidaan esittää, että vastuullisen designbrändin rakentaminen on jatkuvaa ja läpinäkyvää kehitystyötä, vaihtoehtojen kartoittamista, päätöksentekoa sekä arviointia eri vastuullisuuden osa-alueilla. Vastuullisessa designbrändin rakentamisessa korostuvat erityisesti sitoutuneisuus ja avoimuus sidosryhmien välillä. Tutkimuksella voidaan osoittaa, että vastuullinen design on merkityksellinen avaintekijä vastuulliselle brändille, ja ne yhdessä muodostavat vastuullisen designbrändin käsitteen. Tutkimuksen kautta tunnistettiin myös, että parhaimmillaan vastuullisen designin avulla pyritään edistämään kiertotaloutta, innovaatioita sekä uusien teknologioiden kehittymistä. Kokonaisuudessaan tutkimus osoittaa, että vastuullisen designbrändin rakentaminen luo kokonaisvaltaisia mahdollisuuksia tulevaisuuden kehitykselle.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309115036Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share