University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lahti, Vilma
Date
2021
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa tutkimuksissa. Kestävyyden määritelmät ovat myös monenkirjavia, mistä syystä vastuullisuuden näkökulmiin ja kestävyyden määritelmiin syvennytään kokonaisvaltaisen käsityksen muodostamiseksi. Lisäksi asenne-käyttäytymiskuilu ja kuluttajien skeptisyys ovat merkittäviä haasteita kestävässä kuluttamisessa, minkä takia näihin pyritään saamaan laajempaa ymmärrystä. Aiheen laaja-alaisuuden vuoksi tutkimuksessa esiintyy neljä tutkimuskysymystä, jotka pyrkivät vastaamaan kestävyyden rooliin – merkitykseen, ymmärtämiseen, vaikuttaviin tekijöihin ja haasteisiin – nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Tutkimus toteutettiin 23–30-vuotiaille pariskunnille, puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kestävyys on haastava termi ymmärtää, sillä se miellettiin lähinnä tuoteominaisuutena. Nuoret kuitenkin kokivat, että kestävyys on tärkeä arvo, vaikka se ei ole arvoista tärkein, minkä takia kulutusvalintoja saatetaan tehdä muilla perusteilla. Kestävät valinnat näyttäytyivät eniten ruuan sekä laadukkaiden tuotteiden kuluttamisessa ja erityisesti tietouden, helppouden ja hinnan koettiin vaikuttavan kestävään kuluttamiseen. Vastaavasti tietous ja hinta sekä saatavuus, arvojen punnitseminen ja skeptisyys koettiin haasteina kestävässä kuluttamisessa. Tutkimus havainnollisti, että nuoret kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa kestävyydestä ja yritysten kestävistä toimista tehdäkseen kestäviä kulutusvalinto-ja. Yritysten ollessa avoimempia kestävistä toimistaan, kuluttajien on helpompi tehdä kestäviä kulutusvalintoja. Tästä huolimatta kestävä kulutusvalinta saattaa jäädä tekemättä, koska toinen asia tai arvo merkitsee kuluttajalle enemmän. Tämän takia yritysten ja organisaatioiden tulisikin toimillaan antaa tarpeeksi tietoa kestävyydestä, tehdä kestävä kuluttaminen mahdollisimman helpoksi ja siten ohjata kuluttajia toimimaan ja kuluttamaan kestävästi. ...
Keywords
kestävyys vastuullinen kuluttaminen kestävä kulutus vastuullisuus kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat kestävä kehitys ostokäyttäytyminen markkinointi parisuhde
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313353

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa 

    Hyvönen, Oona (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...
  • Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa 

    Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)
    The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ...
  • Living standards and changing expectations : investigating domestic necessity and environmental sustainability in an affluent society 

    Aro, Riikka (University of Jyväskylä, 2017)
    This study explores how the problematic relations of rising living standards and environmental sustainability may be better understood by investigating domestic necessity and daily going-on. These key subjects are looked ...
  • Muutokset maksetuissa henkilöveroissa, kuluttajien omistajuudessa ja kulutuskäyttäytymisessä Suomessa 

    Niinimäki, Kimmo (2020)
  • Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa 

    Käsmä, Heidi (2021)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu pääsyperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykypäivän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre