Luokanopettajaopiskelijoiden rytmisen osaaminen yhteys musiikilliseen taustaan ja ajatuksiin musiikin opettamisesta
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tutkin, millä lailla musiikillinen tausta ja ajatukset musiikin opettamisesta ovat yhteydessä luokanopettajaopiskelijoiden rytmiseen osaamiseen. Tutkielman aineisto kerättiin loppuvuodesta 2020 ja se sisältää kyselylomakkeen vastaukset 13 henkilöltä ja rytmitehtävien vastaukset 8 henkilöltä. Tutkielma on sen pienen otoksen vuoksi luonteeltaan tapaustutkimus, jonka aineistoa on analysoitu tilas-tollisin menetelmin.
Tutkimus täydentää aikaisempaa luokanopettajien musiikkikasvattajuutta koskevaa tutkimusta. Sen perusteella tiedetään, että merkittävä osa luokanopettajista kokee valmistuessaan olevansa epäpäteviä opettamaan musiikkia. Aikaisempien tutkimusten aineisto on sisältänyt kyselylomakkeiden ja kirjallisten tehtävien vastauksia. Tässä tutkielmassa pyrin laajentamaan aiheeseen liittyvää tietoa tarkastelemalla luo-kanopettajien musiikillista osaamista myös musisointinäytteiden ja nuottinäytteiden avulla.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat musiikillinen osaaminen, rytminen osaaminen, kompetenssi ja kva-lifikaatio.
Tutkielmassa löydettiin tilastollisesti merkitsevä ja voimakas yhteys osallistujien opintouran, eli peruskoulun, lukion ja opettajankoulutuslaitoksen, ja rytmisen osaamisen välillä. Rytminen osaaminen puolestaan oli voimakkaassa yhteydessä osallistujien koettuun pätevyyteen opettaa rytmiikkaan liittyviä sisältöjä, mutta yhteys rytmisen osaamisen ja koetun kvalifikaation välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Osallistujien suhde musiikkiin oli voimakkaassa yhteydessä heidän musiikillisen taustansa, rytmitehtä-vien tulosten ja musiikin opettamiseen liittyvien ajatusten kanssa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
Nuutinen, Ella (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien näkemyksiä heidän koulutuksestaan ja sen työelämävastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sitä, miten koulutuksessa ja työssä painottuvat ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
Turtiainen, Annina (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan ... -
“Pystynkö tähän kaikkeen?” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistään ja työelämäosaamisestaan
Halmesaari, Mari; Alanko, Karoliina (2018)Tutkimuksessa kuvailtiin Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistä ja työelämäosaamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä ja tutkimuksen ... -
Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa
Hakkarainen, Jyri (2023)Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine ...