University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta

Thumbnail
View/Open
441.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mira Laitila |
Penttinen, Paula
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 75 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja uskomuksia tehokkaasta ja itselle mieluisasta tavasta opettaa matematiikkaa. Tutkimuksessa vertailtiin näiden kahden opiskelijaryhmien eroja ja samankaltaisuuksia opetusta koskevissa uskomuksissa. Selvitimme myös, kokevatko opiskelijat mieluisimmaksi tavaksi opettaa tehokkaimpana pitämällään opettamistavalla. Tutkimukseen osallistui 122 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa, 68 osallistuneista oli luokanopettajaopiskelijoita ja 54 vastanneista opiskeli matematiikan aineenopettajaksi. Aineiston analyysi ja tutkimus toteutettiin vuonna 2013. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla vuosina 2010–2012. Kyselylomake on suomennettu lomakkeesta, jota käytettiin muun muassa Hannulan, Lepikin, Piperen ja Tuohilammen (2012) Suomen, Viron ja Latvian opettajien matematiikkakäsitysten vertailuun perustuvan tutkimuksen aineiston keruuseen. Hannulan ym. tutkimus on yksi tutkimus osana laajempaa NorBa-tutkimushanketta (Hannula & Pehkonen, 2009). Tulokset tässä tutkimuksessa osoittivat, että matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden välillä oli jonkin verran eroavaisuuksia siinä, millaista opetusta he pitävät itse mieluisimpana tapana opettaa matematiikkaa ja myös siinä, mikä on heidän mielestään tehokkain tapa opettaa matematiikkaa. Myös käsitys siitä, mitä tehokkuuden käsite tarkoittaa, vaihteli ryhmien välillä. Mielenkiintoista oli, että opiskelijoiden ajatukset mielekkäimmän ja tehokkaimman opetustavan välillä sisälsivät ristiriitoja ja opiskelijat eivät läheskään aina halunneet opettaa tavalla, jota pitivät oppimisen kannalta tehokkaimpana. ...
Keywords
Matematiikkauskomus opettamiskäsitys luokanopettajaopiskelijat matematiikan aineenopettajaopiskelijat matematiikka uskomukset oppimiskäsitykset opetus aineenopettajat luokanopettajat opiskelijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404091492

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hiilen kierrosta 

    Svanberg, Hanna (2011)
  • Matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan sekä pedagogisen ajattelun vertailua 

    Kailio, Jarmo (2010)
    Tutkielmassa on vertailtu matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvaa ja pedagogista ajattelua toisiinsa. Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kyseisten kahden opiskelijaryhmän ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta 

    Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)
    Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tiedonhankinta- ja -hallintataidoistaan sekä niiden soveltamisesta kouluopetuksessa 

    Seuranen, Johanna (2019)
    Tiedonhankinta- ja -hallintataidot ovat nousseet nyky-yhteiskunnassa keskeisiksi tulevaisuuden taidoiksi, joita yksilö tarvitsee toimiakseen yleistyvissä digitaalisissa ympäristöissä. Opettajat kohtaavat ammattiurallaan ...
  • ”Tärkeämpää on kasvattaa rohkeita ja ennakkoluulottomia kielenkäyttäjiä kuin kokeiden kanssa onnistuvia tuppisuita” : luokanopettajaopiskelijoiden visioita ruotsin opettamisesta 

    Siltala, Laura (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastelin luokanopettajaopiskelijoiden visioita ruotsin opettamisesta. Selvitin, millaisia emootiota heillä heräsi ja millaisia uskomuksia heillä oli ruotsin opettamisesta, sekä millaisin metodein ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre