University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“Pystynkö tähän kaikkeen?” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistään ja työelämäosaamisestaan

Thumbnail
View/Open
819.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Halmesaari, Mari |
Alanko, Karoliina
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa kuvailtiin Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistä ja työelämäosaamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä ja tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston keruu toteutettiin sähköisen kyselyn avulla, johon tutkimukseen osallistujat tuottivat narratiiveja. Tutkimuksessa analysoitiin teoriaohjaavasti sisällönanalyysin menetelmillä kolmekymmentä luokanopettajaopiskelijoiden tuottamaa narratiivia. Tutkimuksen tuloksissa opettajaidentiteetin ulottuvuuksia löydettiin kaikkiaan kuusi: 1. persoonallinen, 2. ammatillinen, 3. itsensä tunteva ja tiedostava, 4. autonominen ja yhteisöllinen, 5. keskeneräinen ja valmis sekä 6. teoreettinen ja käytännöllinen. Orientaatiossa havaittiin opiskelijoiden heikot yhteyden työelämään ja epävarmuus omasta osaamisesta ja työelämään siirtymisestä. Kvalifikaatioissa korostui oman osaamisen riittämättömyyden kokemus. Opiskelijoiden kokemia työelämän vaatimuksia kuvattiin vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen, funktionaalisten taitojen ja kognitiivisten taitojen kautta. Tämän tutkimuksen ja aiempien tutkimustulosten pohjalta jäsennettiin ammatillisen kompetenssin rakentumista luokanopettajaopiskelijoilla. Ammatillinen kompetenssi rakentui opettajaopiskelijoiden käsityksistä opettajaidentiteetistään ja työelämäosaamisestaan. Tutkimuksen johtopäätöksinä todettiin keskeiseksi opettajaopiskelijoiden ammatillisen kompetenssin rakentumisen tukeminen koulutuksen aikana sekä vuorovaikutus opiskelijoiden ja koulutuksen järjestäjien välillä. ...
Keywords
luokanopettajaopiskelijat opettajaidentiteetti työelämäosaaminen orientaatiot ammatillinen kompetenssi opettajankoulutus kompetenssi kvalifikaatiot ammatti-identiteetti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811014593

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa 

    Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)
    Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ...
  • Teaching is a Story Whose First Pages Matters : Four Type Narratives From The Beginning of a Teaching Career 

    Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (KURA Education & Publishing, 2022)
    From a broad perspective, the entire time spent in teacher training can be characterized as a period of professional growth. Specific professional growth and development are realized when the students enter the advanced ...
  • Ammattilaisten ja opiskelijoiden käsityksiä viestintäosaamisesta kuvataiteilijan työssä 

    Katajamäki, Outi (2015)
    Tässä tutkielmassa hahmotetaan kuvataiteilijan viestintää ja osaamisvaatimuksia suhteessa taidekentän eri toimijoiden kanssa työskentelyyn ja toimeentuloon. Kuvataiteilijan työnkuva ja työn olemus poikkeavat muista ammateista ...
  • Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla 

    Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001)
  • Status versus nature of work : pre-service language teachers envisioning their future profession 

    Ruohotie-Lyhty, Maria; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, Taylor & Francis, 2022)
    Considering the central role of identity in understanding teacher development, this paper addresses the ways in which pre-service language teachers envision their identities as future professionals. The paper is based on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre