Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan peruskoulun
vuosiluokilla 1–6 ja miten he tulevat sitä opetuksessaan toteuttamaan. Ohjelmointiosaaminen on ohjelmoinnillista ajattelua, tutkivaa työskentelyä ja ohjelmoitujen ympäristöjen tuntemista sekä niissä toimimista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto
kerättiin 65 luokanopettajaopiskelijalta kirjoitelmina Webropol-lomakkeella. Aineistonkeruu aloitettiin toukokuussa 2022 ja se jatkui tammikuuhun 2023. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa tutkittavista koki ohjelmoinnin
itselleen vieraaksi aiheeksi ja näin ollen myös se opettamisen haasteeksi itselleen.
Laitteilla ja sovelluksilla nähtiin olevan merkitystä ohjelmoinnin opetuksessa,
mutta ohjelmointia voidaan opettaa myös ilman laitteita. Luokanopettajaopiskelijat nostivat ohjelmoinnin tavoitteeksi oppilaiden ohjelmointitaitojen kehittämisen sekä ohjelmoinnin ymmärtämisen osana arkipäiväisiä toimintoja.
Vaikka luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa vajaaksi ja ohjelmoinnin aihealueena vieraaksi, he ovat kuitenkin halukkaita kehittämään
omaan osaamistaan sekä opettamaan ohjelmointia ja ohjelmoinnillista ajattelua
kouluissa. Ohjelmointiosaamista pidetään tärkeänä taitona oppilaiden tulevaisuuden kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta
Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ... -
”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
Kurkinen, Hanna (2018)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena
Tarnanen, Mirja; Aalto, Eija; Kauppinen, Merja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)This article examines language awareness and beliefs of primary teacher students in their first academic year. In this study, language awareness is understood as explicit knowledge about language, and as conscious perception ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.