#faktaakoronasta : vaikuttajien osallistuminen koronapandemian aikaiseen viestintään
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vuonna 2020 sosiaalisen median vaikuttajia tuettiin osallistumaan poikkeusolojen ja koronapandemian aikaiseen viestintään #faktaakoronasta-hankkeella. Yhteistyön myötä ajankohtaista ja luotettavaa koronatietoa jaettiin eteenpäin sosiaalisen median eri kanavissa. Käynnistetty hanke ja vaikuttajien huomioiminen tiedon jakamisessa nähtiin ainutlaatuiseksi ilmiöksi ja osoittavan sosiaalisen median tärkeyttä myös viranomaisviestinnässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä #faktaakoronasta-hankkeeseen ja tarkastella vaikuttajien osallistumista koronapandemian aikaiseen viestintään. Tämän tietojärjestelmätieteen pro gradu -tutkielman tekemiseksi tutustuttiin ilmiön taustalla vaikuttaviin tekijöihin, kuten digitalisaatioon ja sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, mitä ja miten #faktaakoronasta-hankkeessa oli viestitty koronasta ja kuinka vaikuttajat olivat osallistuneet koronaviruksesta viestimiseen. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen, monimetodinen tutkimus, jossa toteutettiin kaksi tutkimusta laajempien tuloksien saavuttamiseksi. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena oli, että hankkeen nähtiin auttaneen koronavirukseen liittyvän tiedon eteenpäin viemisessä monipuolisesti. Analyysin myötä tunnistettiin edesauttavia toimia, joista ensimmäinen kategoria oli vaikuttajien päätyminen jakamaan luotettavaa tietoa, mihin sisältyi taustatyö ja yhteistyö. Toisena kategoriana oli tiedon jakamista tukevat toimet eli hankkeen toiminta ja sisältö sekä kolmantena kategoriana tiedon jakamisen edistävät piirteet, kuten sisällöissä huomioidut ominaisuudet. Toisena tutkimustuloksena esitettiin, että vaikuttajat ovat sekä auttaneet ja osallistuneet koronakeskusteluun että antaneet vertaistukea koronapandemian aikana. Johtopäätöksenä nähtiin hankkeen edistäneen vaikuttajien osallistumista ja luotettavan tiedon esiintymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkielma tarjoaa näkemyksen sosiaalisen median vaikuttajien huomioimisesta yhteiskunnallisesti tärkeän aiheen viestinnässä. Lisätutkimukselle havaittiin tarvetta aiheen tuoreuden ja poikkeuksellisuuden vuoksi, tuloksien valossa kannustetaan tutkimuksien kohdentamista ilmiöön laajemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28096]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen
Kasurinen, Anna (2020)Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ... -
Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Rupponen, Janita (2020)Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.