#faktaakoronasta : vaikuttajien osallistuminen koronapandemian aikaiseen viestintään
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Vuonna 2020 sosiaalisen median vaikuttajia tuettiin osallistumaan poikkeusolojen ja koronapandemian aikaiseen viestintään #faktaakoronasta-hankkeella. Yhteistyön myötä ajankohtaista ja luotettavaa koronatietoa jaettiin eteenpäin sosiaalisen median eri kanavissa. Käynnistetty hanke ja vaikuttajien huomioiminen tiedon jakamisessa nähtiin ainutlaatuiseksi ilmiöksi ja osoittavan sosiaalisen median tärkeyttä myös viranomaisviestinnässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä #faktaakoronasta-hankkeeseen ja tarkastella vaikuttajien osallistumista koronapandemian aikaiseen viestintään. Tämän tietojärjestelmätieteen pro gradu -tutkielman tekemiseksi tutustuttiin ilmiön taustalla vaikuttaviin tekijöihin, kuten digitalisaatioon ja sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, mitä ja miten #faktaakoronasta-hankkeessa oli viestitty koronasta ja kuinka vaikuttajat olivat osallistuneet koronaviruksesta viestimiseen. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen, monimetodinen tutkimus, jossa toteutettiin kaksi tutkimusta laajempien tuloksien saavuttamiseksi. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena oli, että hankkeen nähtiin auttaneen koronavirukseen liittyvän tiedon eteenpäin viemisessä monipuolisesti. Analyysin myötä tunnistettiin edesauttavia toimia, joista ensimmäinen kategoria oli vaikuttajien päätyminen jakamaan luotettavaa tietoa, mihin sisältyi taustatyö ja yhteistyö. Toisena kategoriana oli tiedon jakamista tukevat toimet eli hankkeen toiminta ja sisältö sekä kolmantena kategoriana tiedon jakamisen edistävät piirteet, kuten sisällöissä huomioidut ominaisuudet. Toisena tutkimustuloksena esitettiin, että vaikuttajat ovat sekä auttaneet ja osallistuneet koronakeskusteluun että antaneet vertaistukea koronapandemian aikana. Johtopäätöksenä nähtiin hankkeen edistäneen vaikuttajien osallistumista ja luotettavan tiedon esiintymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkielma tarjoaa näkemyksen sosiaalisen median vaikuttajien huomioimisesta yhteiskunnallisesti tärkeän aiheen viestinnässä. Lisätutkimukselle havaittiin tarvetta aiheen tuoreuden ja poikkeuksellisuuden vuoksi, tuloksien valossa kannustetaan tutkimuksien kohdentamista ilmiöön laajemmin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuus
Heikkinen, Jaana (2024)Tämän kasvatustieteiden pro-gradututkielman tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuutta ja sitä, miten itseohjautuvuuden ulottuvuudet esiintyvät heidän työnsä toteuttamisessa. Tutkimuksen ... -
Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen
Kasurinen, Anna (2020)Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ...