The cool girl cult : Glossier and building brand identity on Instagram
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sosiaalinen media on nykyään tärkeä osa markkinointia ja brändien imagonrakennusta. Pienikin yritys voi nousta
kulttimaineeseen oikeanlaisella imagonrakennuksella ja viestinnällä. Nykysukupolvet odottavat tukemiltaan
yrityksiltä erilaista viestintää kuin ennen. Ostopäätökset tehdään kasvavissa määrin sosiaalisen median perusteella,
mikä on saanut brändit siirtämään markkinointiaan yhä enemmän eri sosiaalisen median alustoille.
Tässä tutkielmassa analysoin meikki- ja ihonhoitomerkki Glossierin tuottamaa sisältöä sosiaalisen median alustassa
Instagramissa. Tutkielman tarkoitus on identifioida postauksista eri diskursseja sekä analysoida niiden vaikutusta Glossierin brändi-identiteettiin.
Instagramin postaukset ovat luonnoltaan multimodaalisia, joten käyttämäni analyysimetodi on multimodaalinen
diskurssianalyysi. Diskurssien tunnistamisen lisäksi olin kiinnostunut siitä, miten feminiinisyys ja autenttisuus
rakentuvat Glossierin tuottamassa sisällössä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen aineisto koostuu 75 Glossierin Instagram-julkaisusta vuosilta 2019 ja 2020. Saadakseni täyden kuvan käytetyistä viestinnän keinoista, huomioin analyysissa sekä kuvan että kuvatekstin, sekä kuvatekstissä käytetyt multimodaaliset keinot kuten emojit.
Tunnistin keräämästäni aineistosta viisi diskurssia, jotka kaikki osaltaan rakentavat Glossierin brändi-identiteettiä.
Tunnistetut diskurssit keskittyivät Glossierin imagoon, sosiaaliseen vastuuseen, yhteisön rakentamiseen brändin
ympärille sekä perinteisempään tuotteiden mainostamiseen. Erityisesti yhteisön rakentaminen brändin ympärille oli suuressa osassa Glossierin Instagramia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Sober fun is radical and empowering" : discursive construction of non-drinking on Sober Girl Society's Instagram
Tanskanen, Essi (2022)Alkoholittomuudesta on tullut yhä suositumpaa ja yksi ajankohtainen ilmiö aiheeseen liittyen on sober curiosity, joka kannustaa ihmisiä reflektoimaan suhdettaan alkoholiin. Sober curiosity voidaan määritellä elämäntapaliikkeenä, ... -
The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
Lehtikangas, Netta (2019)Sosiaalinen media on muuttanut sitä, kuinka viestimme, mutta myös tapaamme suhtautua kieleen sekä koko meitä ympäröivään maailmaan. Näiden muutosten lomassa myös markkinointi on muuttanut muotoaan ja on nyt lähempänä ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website
Muikku, Kaisa (2022)Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ... -
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ...