University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Sober fun is radical and empowering" : discursive construction of non-drinking on Sober Girl Society's Instagram

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tanskanen, Essi
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Alkoholittomuudesta on tullut yhä suositumpaa ja yksi ajankohtainen ilmiö aiheeseen liittyen on sober curiosity, joka kannustaa ihmisiä reflektoimaan suhdettaan alkoholiin. Sober curiosity voidaan määritellä elämäntapaliikkeenä, joka yksilön toiminnan kautta pyrkii sosiaaliseen muutokseen. Tässä tapauksessa tavoiteltu sosiaalinen muutos on vastustaa alkoholin keskeistä asemaa yhteiskunnassa ja tehdä alkoholittomuudesta hyväksyttävämpää. Tässä maisterintutkielmassa tutkin Sober Girl Society:a, joka on britannialainen yhteisö naisille, jotka eivät juo alkoholia tai haluavat vähentää sen käyttöä. Erityisesti tutkin heidän Instagramiaan tarkoituksenani selvittää, miten he rakentavat alkoholittomuutta diskursiivisesti ja miksi. Tutkimusaineisto koostuu 54 Instagram-julkaisusta aikaväliltä touko-elokuu 2021 ja olen analyysia tehdessä ottanut huomioon sekä kuvat että kuvatekstit. Aineisto on siis multimodaalista ja täten käytän analyysimenetelmänä multimodaalista diskurssianalyysia. Näin saan mahdollisimman kattavan kuvan aineistosta ja siinä rakentuvista diskursseista. Tunnistin kerätystä aineistosta neljä keskeistä diskurssia, jotka ovat sosiaalinen tuki, itsensä kehittäminen, haastediskurssi ja resistanssidiskurssi. Jokainen diskurssi omalta osaltaan rakentaa tietynlaista kuvaa alkoholittomuudesta. Lisäksi kyseiset diskurssit pyrkivät saavuttamaan sosiaalisen muutoksen haastamalla alkoholin keskeisen roolin yhteiskunnassa ja tukemalla jäseniä alkoholittomuuden kanssa. ...
Keywords
multimodal discourse analysis non-drinking sober curiosity discourse sosiaalinen media diskurssianalyysi Instagram multimodaalisuus social media discourse analysis multimodality
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203221987

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23973]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • “Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse 

    Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)
    Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ...
  • The cool girl cult : Glossier and building brand identity on Instagram 

    Kääriäinen, Pauliina (2021)
    Sosiaalinen media on nykyään tärkeä osa markkinointia ja brändien imagonrakennusta. Pienikin yritys voi nousta kulttimaineeseen oikeanlaisella imagonrakennuksella ja viestinnällä. Nykysukupolvet odottavat tukemiltaan ...
  • Feuer Frei! : The Multimodal Construction of Rammstein's Brand 

    Keisala, Emmi (2022)
    Rammstein on yksi kansainvälisesti tunnetuinpia ja menestyneimpiä metalliyhtyeitä maailmassa. Yhtye on tunnettu erityisesti näyttävästä ja ainutlaatuisesta lavaesiintymisestään sekä provokatiivisesta tyylistään. Tämän ...
  • Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook 

    Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)
    Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ...
  • Business in society or business and society: the construction of business–society relations in responsibility reports from a critical discursive perspective 

    Siltaoja, Marjo; Onkila, Tiina (Wiley-Blackwell, 2013)
    In this article, we analyse the discursive construction of business–society relations in Finnish businesses’ social and environmental responsibility reports. Drawing on critical discourse analysis, we examine how these ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre