"Sober fun is radical and empowering" : discursive construction of non-drinking on Sober Girl Society's Instagram
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Alkoholittomuudesta on tullut yhä suositumpaa ja yksi ajankohtainen ilmiö aiheeseen liittyen on sober curiosity, joka kannustaa ihmisiä reflektoimaan suhdettaan alkoholiin. Sober curiosity voidaan määritellä elämäntapaliikkeenä, joka yksilön toiminnan kautta pyrkii sosiaaliseen muutokseen. Tässä tapauksessa tavoiteltu sosiaalinen muutos on vastustaa alkoholin keskeistä asemaa yhteiskunnassa ja tehdä alkoholittomuudesta hyväksyttävämpää.
Tässä maisterintutkielmassa tutkin Sober Girl Society:a, joka on britannialainen yhteisö naisille, jotka eivät juo alkoholia tai haluavat vähentää sen käyttöä. Erityisesti tutkin heidän Instagramiaan tarkoituksenani selvittää, miten he rakentavat alkoholittomuutta diskursiivisesti ja miksi. Tutkimusaineisto koostuu 54 Instagram-julkaisusta aikaväliltä touko-elokuu 2021 ja olen analyysia tehdessä ottanut huomioon sekä kuvat että kuvatekstit. Aineisto on siis multimodaalista ja täten käytän analyysimenetelmänä multimodaalista diskurssianalyysia. Näin saan mahdollisimman kattavan kuvan aineistosta ja siinä rakentuvista diskursseista.
Tunnistin kerätystä aineistosta neljä keskeistä diskurssia, jotka ovat sosiaalinen tuki, itsensä kehittäminen, haastediskurssi ja resistanssidiskurssi. Jokainen diskurssi omalta osaltaan rakentaa tietynlaista kuvaa alkoholittomuudesta. Lisäksi kyseiset diskurssit pyrkivät saavuttamaan sosiaalisen muutoksen haastamalla alkoholin keskeisen roolin yhteiskunnassa ja tukemalla jäseniä alkoholittomuuden kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29605]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
The cool girl cult : Glossier and building brand identity on Instagram
Kääriäinen, Pauliina (2021)Sosiaalinen media on nykyään tärkeä osa markkinointia ja brändien imagonrakennusta. Pienikin yritys voi nousta kulttimaineeseen oikeanlaisella imagonrakennuksella ja viestinnällä. Nykysukupolvet odottavat tukemiltaan ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
Feuer Frei! : The Multimodal Construction of Rammstein's Brand
Keisala, Emmi (2022)Rammstein on yksi kansainvälisesti tunnetuinpia ja menestyneimpiä metalliyhtyeitä maailmassa. Yhtye on tunnettu erityisesti näyttävästä ja ainutlaatuisesta lavaesiintymisestään sekä provokatiivisesta tyylistään. Tämän ... -
Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook
Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ...