University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The cool girl cult : Glossier and building brand identity on Instagram

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kääriäinen, Pauliina
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Sosiaalinen media on nykyään tärkeä osa markkinointia ja brändien imagonrakennusta. Pienikin yritys voi nousta kulttimaineeseen oikeanlaisella imagonrakennuksella ja viestinnällä. Nykysukupolvet odottavat tukemiltaan yrityksiltä erilaista viestintää kuin ennen. Ostopäätökset tehdään kasvavissa määrin sosiaalisen median perusteella, mikä on saanut brändit siirtämään markkinointiaan yhä enemmän eri sosiaalisen median alustoille. Tässä tutkielmassa analysoin meikki- ja ihonhoitomerkki Glossierin tuottamaa sisältöä sosiaalisen median alustassa Instagramissa. Tutkielman tarkoitus on identifioida postauksista eri diskursseja sekä analysoida niiden vaikutusta Glossierin brändi-identiteettiin. Instagramin postaukset ovat luonnoltaan multimodaalisia, joten käyttämäni analyysimetodi on multimodaalinen diskurssianalyysi. Diskurssien tunnistamisen lisäksi olin kiinnostunut siitä, miten feminiinisyys ja autenttisuus rakentuvat Glossierin tuottamassa sisällössä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen aineisto koostuu 75 Glossierin Instagram-julkaisusta vuosilta 2019 ja 2020. Saadakseni täyden kuvan käytetyistä viestinnän keinoista, huomioin analyysissa sekä kuvan että kuvatekstin, sekä kuvatekstissä käytetyt multimodaaliset keinot kuten emojit. Tunnistin keräämästäni aineistosta viisi diskurssia, jotka kaikki osaltaan rakentavat Glossierin brändi-identiteettiä. Tunnistetut diskurssit keskittyivät Glossierin imagoon, sosiaaliseen vastuuseen, yhteisön rakentamiseen brändin ympärille sekä perinteisempään tuotteiden mainostamiseen. Erityisesti yhteisön rakentaminen brändin ympärille oli suuressa osassa Glossierin Instagramia. ...
Keywords
multimodal discourse analysis brand identity postfeminism sosiaalinen media brändit Instagram diskurssianalyysi social media brands discourse analysis
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153768

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Sober fun is radical and empowering" : discursive construction of non-drinking on Sober Girl Society's Instagram 

    Tanskanen, Essi (2022)
    Alkoholittomuudesta on tullut yhä suositumpaa ja yksi ajankohtainen ilmiö aiheeseen liittyen on sober curiosity, joka kannustaa ihmisiä reflektoimaan suhdettaan alkoholiin. Sober curiosity voidaan määritellä elämäntapaliikkeenä, ...
  • The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter 

    Lehtikangas, Netta (2019)
    Sosiaalinen media on muuttanut sitä, kuinka viestimme, mutta myös tapaamme suhtautua kieleen sekä koko meitä ympäröivään maailmaan. Näiden muutosten lomassa myös markkinointi on muuttanut muotoaan ja on nyt lähempänä ...
  • “Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse 

    Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)
    Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ...
  • ”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website 

    Muikku, Kaisa (2022)
    Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ...
  • Feuer Frei! : The Multimodal Construction of Rammstein's Brand 

    Keisala, Emmi (2022)
    Rammstein on yksi kansainvälisesti tunnetuinpia ja menestyneimpiä metalliyhtyeitä maailmassa. Yhtye on tunnettu erityisesti näyttävästä ja ainutlaatuisesta lavaesiintymisestään sekä provokatiivisesta tyylistään. Tämän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre