University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

EFL and English language in cross-curricular studies : a case study in a Finnish upper secondary school

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Keränen, Iiro
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suomalainen lukiokoulutus on jo useamman vuosikymmenen ajan perustunut kurssimuotoiseen opiskeluun, jossa oppilaat voivat pakollisten oppiainekohtaisten kurssien suorittamisen lisäksi rakentaa lukujärjestyksensä omien opiskelutavoitteidensa mukaisesti. Oppilaiden henkilökohtaisen opintorytmin ja -valintojen lisäksi myös opintojen loppupuolelle painottuvat ylioppilaskokeet ovat luoneet kuvaa suomalaisesta lukiosta vahvasti oppiaineorientoituneena koulujärjestelmänä. Tällä hetkellä voimassa oleva Lukion opetussuunnitelma (LOPS 2015) toki kannustaa laaja-alaiseen oppimiseen sekä oppiainerajojen ylittämiseen, mutta suomalaiset lukiot eivät ole varsinaisesti velvoitettuja tällaiseen työskentelyyn. Tätä vastoin suomalaisissa peruskouluissa monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK) ovat tulleet osaksi jokavuotista koulutyötä viimeisimmän koulureformin myötä. Oppiainerajat ylittävää opetusta on kuitenkin järjestetty jo lukiotasollakin, mutta tutkimuksia aiheesta ei vielä juurikaan ole saatavilla. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan erään yksittäisen koulun vuosittain toteuttamaa opiskelukokonaisuutta, joka kantaa nimeä tiimijakso. Tiimijakso on ollut kyseisen koulun keino tuoda oppiaineita aiempaa vahvempaan kontaktiin toistensa kanssa, tarjoten oppilaille oppiainekohtaisten sisältöjen lisäksi mahdollisuuden laajempien tietojen ja taitojen oppimiseen projektityöskentelyn kautta. Englannin kielen oppiaine on ollut mukana kaikissa tähän mennessä toteutetuissa tiimijaksokokonaisuuksissa, ja tämän tutkimuksen tavoitteena olikin selvittää koulun englannin opettajien sekä syksyn 2020 tiimijakso-opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä tähän oppiaineintegraatioon liittyen. Tarkoituksena oli kartoittaa miten englannin oppiaine sekä englannin kieli ovat käytännössä mukana tiimijaksossa, paneutuen samalla koettuihin etuihin ja haasteisiin, joita oppiainerajat ylittävä työskentely on tuonut englannin opetukseen ja opiskeluun. Tutkielmaa varten haastateltiin kahta tiimijakson suunnitteluun ja työskentelyyn osallistunutta englannin opettajaa, sekä 11:tä ensimmäisen vuoden lukio-opiskelijaa. Semistrukturoiduista haastatteluista koostunut aineisto analysoitiin aineistolähtöistä menetelmää käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englannin oppiaineen ja englannin kielen rooli tiimijakso-opinnoissa oli vahvasti riippuvainen opettajien näkemyksistä. Englannin oppiaineen oppimistavoitteet tiimijaksossa pohjautuvat edelleen opetussuunnitelmaan, mutta opettajat voivat suunnitella ja toteuttaa englannin integrointia haluamallaan tavalla. Näin ollen opettajien lähestymistavoissa oli selkeitä eroja etenkin englannin kielen suullisen käytön roolista projektitöissä. Opettajien ammatillisesta näkökulmasta suurimmat tiimijaksotyöskentelyn edut liittyivät laajentuneeseen työnkuvaan, joka rikkoi opettajien normaalia kurssityöskentelyrutiinia. Niin opettajat kuin oppilaatkin kokivat, että tiimijaksotyöskentely tuki erityisesti englannin suullisen kielitaidon harjoittelua ja oppimista. Lisäksi englannin kontakti muihin oppiaineisiin nähtiin yleisesti positiivisena asiana, tuoden kieltä lähemmäksi arkipäivän käyttöä ja monipuolistaen projektitöitä. Tiimijakson merkittävimpinä haasteina nähtiin vähentynyt englannin opetuksen määrä, projektitöiden vaikutus oppilaiden henkilökohtaisiin englannin arvosanoihin, sekä oppiaineen määrittelemätön rooli tiimijaksossa. Haastatellut oppilaat kokivat että syksyllä 2020 englannin oppiaineen rooli jäi vähäiseksi muihin verrattuna, ja kielen käytön valinnaisuus projekteissa aiheutti epäselvyyttä joidenkin oppilaiden keskuudessa. ...
Keywords
EFL Finnish upper secondary school cross-curricular learning project-based learning englannin kieli lukio oppiminen English language general upper secondary school learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153766

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24854]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction 

    Mäenpää, Maria (2005)
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • "Was very father" : Mexican high-school students' perspectives of Project-based Language Learning 

    Paraná, Raul Oliveira Albuquerque (2019)
    Project-based Learning (PjBL) is often described in the literature (e.g., Al-Balushi and Al- Aamri, 2014; Karaçalli and Korur, 2014; etc.) as an educational model that works. Despite the substantial number of studies on ...
  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools 

    Tamminen, Tuulia (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre