EFL and English language in cross-curricular studies : a case study in a Finnish upper secondary school
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomalainen lukiokoulutus on jo useamman vuosikymmenen ajan perustunut kurssimuotoiseen opiskeluun, jossa oppilaat voivat pakollisten oppiainekohtaisten kurssien suorittamisen lisäksi rakentaa lukujärjestyksensä omien opiskelutavoitteidensa mukaisesti. Oppilaiden henkilökohtaisen opintorytmin ja -valintojen lisäksi myös opintojen loppupuolelle painottuvat ylioppilaskokeet ovat luoneet kuvaa suomalaisesta lukiosta vahvasti oppiaineorientoituneena koulujärjestelmänä. Tällä hetkellä voimassa oleva Lukion opetussuunnitelma (LOPS 2015) toki kannustaa laaja-alaiseen oppimiseen sekä oppiainerajojen ylittämiseen, mutta suomalaiset lukiot eivät ole varsinaisesti velvoitettuja tällaiseen työskentelyyn. Tätä vastoin suomalaisissa peruskouluissa monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK) ovat tulleet osaksi jokavuotista koulutyötä viimeisimmän koulureformin myötä.
Oppiainerajat ylittävää opetusta on kuitenkin järjestetty jo lukiotasollakin, mutta tutkimuksia aiheesta ei vielä juurikaan ole saatavilla. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan erään yksittäisen koulun vuosittain toteuttamaa opiskelukokonaisuutta, joka kantaa nimeä tiimijakso. Tiimijakso on ollut kyseisen koulun keino tuoda oppiaineita aiempaa vahvempaan kontaktiin toistensa kanssa, tarjoten oppilaille oppiainekohtaisten sisältöjen lisäksi mahdollisuuden laajempien tietojen ja taitojen oppimiseen projektityöskentelyn kautta. Englannin kielen oppiaine on ollut mukana kaikissa tähän mennessä toteutetuissa tiimijaksokokonaisuuksissa, ja tämän tutkimuksen tavoitteena olikin selvittää koulun englannin opettajien sekä syksyn 2020 tiimijakso-opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä tähän oppiaineintegraatioon liittyen. Tarkoituksena oli kartoittaa miten englannin oppiaine sekä englannin kieli ovat käytännössä mukana tiimijaksossa, paneutuen samalla koettuihin etuihin ja haasteisiin, joita oppiainerajat ylittävä työskentely on tuonut englannin opetukseen ja opiskeluun. Tutkielmaa varten haastateltiin kahta tiimijakson suunnitteluun ja työskentelyyn osallistunutta englannin opettajaa, sekä 11:tä ensimmäisen vuoden lukio-opiskelijaa. Semistrukturoiduista haastatteluista koostunut aineisto analysoitiin aineistolähtöistä menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englannin oppiaineen ja englannin kielen rooli tiimijakso-opinnoissa oli vahvasti riippuvainen opettajien näkemyksistä. Englannin oppiaineen oppimistavoitteet tiimijaksossa pohjautuvat edelleen opetussuunnitelmaan, mutta opettajat voivat suunnitella ja toteuttaa englannin integrointia haluamallaan tavalla. Näin ollen opettajien lähestymistavoissa oli selkeitä eroja etenkin englannin kielen suullisen käytön roolista projektitöissä. Opettajien ammatillisesta näkökulmasta suurimmat tiimijaksotyöskentelyn edut liittyivät laajentuneeseen työnkuvaan, joka rikkoi opettajien normaalia kurssityöskentelyrutiinia. Niin opettajat kuin oppilaatkin kokivat, että tiimijaksotyöskentely tuki erityisesti englannin suullisen kielitaidon harjoittelua ja oppimista. Lisäksi englannin kontakti muihin oppiaineisiin nähtiin yleisesti positiivisena asiana, tuoden kieltä lähemmäksi arkipäivän käyttöä ja monipuolistaen projektitöitä. Tiimijakson merkittävimpinä haasteina nähtiin vähentynyt englannin opetuksen määrä, projektitöiden vaikutus oppilaiden henkilökohtaisiin englannin arvosanoihin, sekä oppiaineen määrittelemätön rooli tiimijaksossa. Haastatellut oppilaat kokivat että syksyllä 2020 englannin oppiaineen rooli jäi vähäiseksi muihin verrattuna, ja kielen käytön valinnaisuus projekteissa aiheutti epäselvyyttä joidenkin oppilaiden keskuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
"Was very father" : Mexican high-school students' perspectives of Project-based Language Learning
Paraná, Raul Oliveira Albuquerque (2019)Project-based Learning (PjBL) is often described in the literature (e.g., Al-Balushi and Al- Aamri, 2014; Karaçalli and Korur, 2014; etc.) as an educational model that works. Despite the substantial number of studies on ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.