Show simple item record

dc.contributor.advisorIikkanen, Päivi
dc.contributor.authorVornanen, Katariina
dc.date.accessioned2021-05-24T11:04:07Z
dc.date.available2021-05-24T11:04:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75916
dc.description.abstractOpettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan englannin opettajien ja oppilaiden käsityksiä opettajapalautteen merkityksestä oppilaiden motivaatioon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti yhteen kielen oppimisen osa-alueeseen motivaation kannalta: oppilaiden englannin kirjallisten taitojen parantamiseen. Tutkimus toteutettiin kahdella Webropol-kyselylomakkeella, joista ensimmäinen toteutettiin Suomen lukioiden englannin opettajille joulukuussa 2020, ja toinen lukioiden englannin kolmannen vuosikurssin opiskelijoille tammikuussa 2021. Aineisto koostui 14 opettajien ja 21 opiskelijoiden vastauksista. Tutkimuksessa selvitettiin kuinka opettajat ja oppilaat kokevat opettajapalautteen tärkeyden, sekä millaiseksi he kokevat palautteen ja motivaation välisen suhteen englannin kirjallisten taitojen parantamisessa. Tätä tutkittiin analysoimalla ja vertailemalla opettajien ja oppilaiden vastauksia. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tärkeimmät tutkimuksen löydökset osoittavat, että opettajat ja oppilaat kokevat palautteen ja motivaation suhteen melko samalla tavalla, ja että he ovat lähes samaa mieltä eniten motivoivista palautemuodoista. Kuitenkin vahvoja eriäviä mielipiteitä aiheuttivat jotkut opettajien käyttämät palautetavat, jotka oppilaat kokivat kaikista vähiten motivoiviksi. Lisäksi oppilailla oli hyvin eri näkemys tekstien korjattujen versioiden kirjoittamisesta. Tämän tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että opettajapalautteella ja oppilaiden motivaatiolla on hyvinkin selvä suhde toisiinsa. Analysoinnissa huomattiin, kuinka osa oppilaista voi helposti kuitenkin olla erimieltä kuin muut, sekä myös opettajien käsitykset palautteen antamisesta voivat erota paljonkin oppilaiden näkemyksistä. Aihe on tärkeä niin kieltenopettajille kuin myös opettajaksi opiskeleville, ja aihetta voisi tutkia tulevaisuudessa yksityiskohtaisemmin esimerkiksi yhden tietyn palautetavan näkökulmasta.fi
dc.format.extent39
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL
dc.subject.otherfeedback methods
dc.subject.otherwritten skills
dc.titleTeachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243175
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokirjallinen viestintä
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysowritten communication
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysofeedback


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record