"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Authors
Date
2015Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista palautetta opettaja antaa oppilailleen alakoulun englannin kielen tunneilla, ja millainen yhteys sillä on oppilaiden asenteisiin englannin kieltä kohtaan.
Tutkimusaineisto koostui kolmesta opettajasta ja heidän oppilaistaan; yksi englannin kielen aineenopettaja ja hänen viidesluokkalainen ryhmänsä sekä kaksi luokanopettajaa ja heidän neljäs- ja viidesluokkalaisensa. Tutkimusaineisto koottiin metodisella triangulaatiolla. Aluksi oppilaille teetettiin kartoittava kysely heidän asenteistaan englannin kieltä kohtaan. Tämän jälkeen englannin kielen oppitunteja havainnoitiin ja videoitiin 3h/luokka. Lopuksi kyselyjen pohjalta valittiin jokaiselta luokalta kaksi oppilasta haastatteluun ja haastattelut nauhoitettiin.
Havainnoinnin perusteella yleisimpiä vuorovaikutuksellisia palautteenmuotoja olivat: ylistävä palaute, korjaava palaute, opettajan odotukset ja yksilöllistetty palaute. Oppilaiden asenteisiin kieltä kohtaan kyselyjen ja haastattelujen pohjalta puolestaan vaikuttivat: opettajan luonne ja ammattimaisuus, englannin kielen välinearvo, hyvä luokkailmapiiri ja yksilön merkitys.
Aiheen rajaamiseksi aineistoa analysoitaessa non-verbaalista palautetta ei huomioitu. Mahdollisten jatkotutkimusten kannalta voisikin olla siis mielenkiintoista selvittää non-verbaalisen palautteen roolia ilmiö kannalta. Lisäksi tutkimuksen fokus oli opettajan palautteessa oppilaalle, mutta voisi olla mielenkiintoista selvittää esimerkiksi vertaispalautteen yhteyttä ilmiölle.
...
Alternative title
Case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessonsKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
Turunen, Sara (2019)Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti ... -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ... -
"I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
Peltola, Sonja (2015)Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden ... -
Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills
Vornanen, Katariina (2021)Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ...