University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons

Thumbnail
View/Open
708.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Björkman, Kaisa
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationEnglannin kieliEnglish

 
Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista palautetta opettaja antaa oppilailleen alakoulun englannin kielen tunneilla, ja millainen yhteys sillä on oppilaiden asenteisiin englannin kieltä kohtaan. Tutkimusaineisto koostui kolmesta opettajasta ja heidän oppilaistaan; yksi englannin kielen aineenopettaja ja hänen viidesluokkalainen ryhmänsä sekä kaksi luokanopettajaa ja heidän neljäs- ja viidesluokkalaisensa. Tutkimusaineisto koottiin metodisella triangulaatiolla. Aluksi oppilaille teetettiin kartoittava kysely heidän asenteistaan englannin kieltä kohtaan. Tämän jälkeen englannin kielen oppitunteja havainnoitiin ja videoitiin 3h/luokka. Lopuksi kyselyjen pohjalta valittiin jokaiselta luokalta kaksi oppilasta haastatteluun ja haastattelut nauhoitettiin. Havainnoinnin perusteella yleisimpiä vuorovaikutuksellisia palautteenmuotoja olivat: ylistävä palaute, korjaava palaute, opettajan odotukset ja yksilöllistetty palaute. Oppilaiden asenteisiin kieltä kohtaan kyselyjen ja haastattelujen pohjalta puolestaan vaikuttivat: opettajan luonne ja ammattimaisuus, englannin kielen välinearvo, hyvä luokkailmapiiri ja yksilön merkitys. Aiheen rajaamiseksi aineistoa analysoitaessa non-verbaalista palautetta ei huomioitu. Mahdollisten jatkotutkimusten kannalta voisikin olla siis mielenkiintoista selvittää non-verbaalisen palautteen roolia ilmiö kannalta. Lisäksi tutkimuksen fokus oli opettajan palautteessa oppilaalle, mutta voisi olla mielenkiintoista selvittää esimerkiksi vertaispalautteen yhteyttä ilmiölle. ...
Alternative title
Case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Keywords
feedback interactive feedback formative assessment teacher-to-student interaction language attitudes arviointi palaute vuorovaikutus englannin kieli oppilaat opettajat asenteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501221166

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland 

    Turunen, Sara (2019)
    Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti ...
  • Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods 

    Kostiainen, Tommi (2021)
    Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ...
  • "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment 

    Peltola, Sonja (2015)
    Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden ...
  • Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills 

    Vornanen, Katariina (2021)
    Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan ...
  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre