Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Palautteen merkitystä oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) että Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja oppilaiden oppimisen tukemista. Lisäksi englannin suullisen kielitaidon merkitys kielten opetuksessa on kasvanut viime vuosina, kun englannin kielitaidon merkitys on kasvanut maailman globalisoituessa, mikä otetaan huomioon myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014: 350).
Tämä tutkimus yhdisti palautteen ja suullisen kielitaidon teemat ja sen tavoitteena oli selvittää, kokevatko lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat saavansa tarpeeksi palautetta englannin suullisesta kielitaidosta. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten he saavat palautetta tai miten he mahdollisesti haluaisivat saada lisää palautetta englannin suullisesta kielitaidosta. Opiskelijoiden näkökulma valittiin, sillä palaute on opiskelijoiden kehittymistä varten ja he tietävät parhaiten, millaisen palautteen he kokevat hyödyllisimmäksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella kahdessa ryhmässä yhdessä keski-suomalaisessa lukiossa ja kyselyyn vastasi yhteensä 49 opiskelijaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista oli tyytyväisiä saamansa palautteen määrään englannin opetuksessa, mutta heistäkin osa toivoi saavansa enemmän palautetta esimerkiksi ääntämisestä. Opiskelijat kertoivat saavansa palautetta suullisesta kielitaidosta enimmäkseen kirjallisessa muodossa opettajalta suullisen kokeen jälkeen. Opiskelijat, jotka eivät olleet kovin tyytyväisiä saamansa palautteen määrään, toivoivat kirjallisen palautteen lisäksi opettajalta suullista palautetta, josta selviäisi, missä suullisen kielitaidon osaalueissa heillä olisi kehitettävää.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tutkimukseen osallistuneet opiskelijat arvostavat palautetta ja toivovat saavansa sitä kehittääkseen suullista kielitaitoa, jota he pitävät tärkeänä taitona arjessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills
Vornanen, Katariina (2021)Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.