dc.contributor.advisor | Iikkanen, Päivi | |
dc.contributor.author | Vornanen, Katariina | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T11:04:07Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T11:04:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75916 | |
dc.description.abstract | Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan englannin opettajien ja oppilaiden käsityksiä opettajapalautteen merkityksestä oppilaiden motivaatioon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti yhteen kielen oppimisen osa-alueeseen motivaation kannalta: oppilaiden englannin kirjallisten taitojen parantamiseen. Tutkimus toteutettiin kahdella Webropol-kyselylomakkeella, joista ensimmäinen toteutettiin Suomen lukioiden englannin opettajille joulukuussa 2020, ja toinen lukioiden englannin kolmannen vuosikurssin opiskelijoille tammikuussa 2021. Aineisto koostui 14 opettajien ja 21 opiskelijoiden vastauksista. Tutkimuksessa selvitettiin kuinka opettajat ja oppilaat kokevat opettajapalautteen tärkeyden, sekä millaiseksi he kokevat palautteen ja motivaation välisen suhteen englannin kirjallisten taitojen parantamisessa. Tätä tutkittiin analysoimalla ja vertailemalla opettajien ja oppilaiden vastauksia.
Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tärkeimmät tutkimuksen löydökset osoittavat, että opettajat ja oppilaat kokevat palautteen ja motivaation suhteen melko samalla tavalla, ja että he ovat lähes samaa mieltä eniten motivoivista palautemuodoista. Kuitenkin vahvoja eriäviä mielipiteitä aiheuttivat jotkut opettajien käyttämät palautetavat, jotka oppilaat kokivat kaikista vähiten motivoiviksi. Lisäksi oppilailla oli hyvin eri näkemys tekstien korjattujen versioiden kirjoittamisesta. Tämän tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että opettajapalautteella ja oppilaiden motivaatiolla on hyvinkin selvä suhde toisiinsa. Analysoinnissa huomattiin, kuinka osa oppilaista voi helposti kuitenkin olla erimieltä kuin muut, sekä myös opettajien käsitykset palautteen antamisesta voivat erota paljonkin oppilaiden näkemyksistä. Aihe on tärkeä niin kieltenopettajille kuin myös opettajaksi opiskeleville, ja aihetta voisi tutkia tulevaisuudessa yksityiskohtaisemmin esimerkiksi yhden tietyn palautetavan näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | feedback methods | |
dc.subject.other | written skills | |
dc.title | Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105243175 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kirjallinen viestintä | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | written communication | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | feedback | |