Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan englannin opettajien ja oppilaiden käsityksiä opettajapalautteen merkityksestä oppilaiden motivaatioon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti yhteen kielen oppimisen osa-alueeseen motivaation kannalta: oppilaiden englannin kirjallisten taitojen parantamiseen. Tutkimus toteutettiin kahdella Webropol-kyselylomakkeella, joista ensimmäinen toteutettiin Suomen lukioiden englannin opettajille joulukuussa 2020, ja toinen lukioiden englannin kolmannen vuosikurssin opiskelijoille tammikuussa 2021. Aineisto koostui 14 opettajien ja 21 opiskelijoiden vastauksista. Tutkimuksessa selvitettiin kuinka opettajat ja oppilaat kokevat opettajapalautteen tärkeyden, sekä millaiseksi he kokevat palautteen ja motivaation välisen suhteen englannin kirjallisten taitojen parantamisessa. Tätä tutkittiin analysoimalla ja vertailemalla opettajien ja oppilaiden vastauksia.
Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tärkeimmät tutkimuksen löydökset osoittavat, että opettajat ja oppilaat kokevat palautteen ja motivaation suhteen melko samalla tavalla, ja että he ovat lähes samaa mieltä eniten motivoivista palautemuodoista. Kuitenkin vahvoja eriäviä mielipiteitä aiheuttivat jotkut opettajien käyttämät palautetavat, jotka oppilaat kokivat kaikista vähiten motivoiviksi. Lisäksi oppilailla oli hyvin eri näkemys tekstien korjattujen versioiden kirjoittamisesta. Tämän tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että opettajapalautteella ja oppilaiden motivaatiolla on hyvinkin selvä suhde toisiinsa. Analysoinnissa huomattiin, kuinka osa oppilaista voi helposti kuitenkin olla erimieltä kuin muut, sekä myös opettajien käsitykset palautteen antamisesta voivat erota paljonkin oppilaiden näkemyksistä. Aihe on tärkeä niin kieltenopettajille kuin myös opettajaksi opiskeleville, ja aihetta voisi tutkia tulevaisuudessa yksityiskohtaisemmin esimerkiksi yhden tietyn palautetavan näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
Lahtinen, Lauri (2013)Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
Suomalainen, Enni (2020)Palautteen merkitystä oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) että Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja ... -
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...