Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa oppilaisiin. Nykyinen näkemys korostaa enemmän opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Silti vielä nykypäivänä ei ole yksimielistä, mitä opettajan auktoriteetti käsitteenä tarkoittaa, ja miten se näkyy käytännössä.
Keskeisenä osana tutkimusta olivat opettajan toiminnan, luokkahuoneen ilmapiirin sekä opettajan persoonan suhde opettajan auktoriteettiin ja sen muodostumiseen. Aiheesta ei ole juurikaan tutkimustietoa opettajien henkilökohtaisesta näkökulmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituja haastatteluja hyödyntäen. Aineisto koostui yhteensä kuudesta (6) haastattelusta, joiden kestot vaihtelivat kahdenkymmenenyhden (21) ja kuudenkymmenenkahden (62) minuutin välillä. Analyysivaiheessa käytettiin sisällönanalyysia tutkimusmetodina. Tutkimukseen haastateltiin englanninopettajia, luokanopettajia, ja henkilöitä, jotka ovat sijaistaneet vailla varsinaista opettajankoulutusta. Yksi aspekti tutkimuksessa oli siis myös selvittää, missä määrin auktoriteetista on puhuttu koulutuksen aikana, ja miten koulutus on vaikuttanut auktoriteetin muodostumiseen.
Tutkimuksesta ilmenee, ettei opettajan auktoriteetti ole käsitteenä selkeä, ja se tarkoittaa eri asioita eri opettajille. Myös näkemykset auktoriteetin alkuperästä vaihtelevat. Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus nähtiin keskeisempänä kuin opettajan valta. Opettajan luonne ja vuorovaikutuksen laatu osoittautuivat tärkeämmäksi auktoriteetin muodostumisen kannalta kuin opettajan toiminta luokkahuoneessa. Opettajan toiminta on tosin tärkeä siltä osin, että kokemuksen tuoma tietotaito luo positiivista ilmapiiriä luokkaan. Luokanopettajien ja kielten opettajien välillä ei havaittu selkeitä eroja heidän näkemyksissään opettajan auktoriteetista. Kouluttamattomat opettajat puolestaan näkevät auktoriteetin eri tavalla. Heidän toimintansa luokkahuoneessa on erilaista, ja he painottavat eri asioita.
Koska tutkimus ei antanut selkeää kuvaa siitä, miten opettajan toiminta luokkahuoneessa vaikuttaa opettajan auktoriteettiin, vaadittaisiin jatkotutkimusta mahdollisista yleistettävistä toimintamalleista, jotka edistäisivät auktoriteetin muodostumista. Vaatisi myös lisäselvitystä, missä määrin opettajan auktoriteetista puhutaan opettajankoulutuksen aikana, koska vaikuttaa, että siihen keskitytään varsin vähän huolimatta siitä, että virallisesti paperilla sen kuuluisi olla osana koulutusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.