’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu alkamaan kuudennella luokalla. Tarkoituksena on tarkastella, onko ruotsin opetuksen aikaistamaisella merkitystä asenteisiin. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, vaikuttavatko tietyt tekijät, kuten ystävät tai oppikirja, kuudesluokkalaisten asenteisiin ruotsia kohtaan.
Asettamani tutkimuskysymykset ovat 1) Millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsia kohtaan? ja 2) Mitkä tekijät vaikuttavat asenteisiin ruotsin opiskelua kohtaan? Tutkimusaineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla yhdessä suomenkielisessä koulussa. Kyselylomake koostuu yhteensä 20 kysymyksestä, joista viimeinen on avoin kysymys. Kysymykset liittyvät asenteisiin ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Tutkimukseen osallistui yksi luokka. Kuudesluokkalaiset vastasivat kyselyyn anonyymisti.
Tutkimusaineisto on analysoitu kvalitatiivisesti sisällönanalyysin avulla. Kysymykset on jaoteltu teemoittain kolmeen eri luokkaan: 1) asenteet ruotsin kieltä ja Ruotsia kohtaan, 2) asenteet ruotsin opiskelua kohtaan ja 3) asenteet kieltenopiskelua kohtaan. Lisäksi aineiston avoimet kysymykset on analysoitu jakamalla ne positiivisiin ja negatiivisiin. Analyysin painotus on pidetty suljetuissa kysymyksissä, joita avoimet kysymykset tukevat.
Tulokset osoittavat, että kuudesluokkalaisilla on yleisesti positiivinen käsitys Ruotsista, ruotsin kielestä ja siihen liittyvistä ilmiöistä, kuten opiskelusta. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että erilaisilla ulkoisilla tekijöillä, kuten oppikirjalla ja kouluviihtyvyydellä, on jonkin asteinen vaikutus kuudesluokkalaisten asenteisiin ruotsia ja sen opiskelua kohtaan. Tulokset vaikuttavat myös tukevan käsitystä, että mahdolliset negatiiviset asenteet ruotsin kielen opiskelua kohtaan syntyvät myöhemmin kuin kuudennella luokalla. Siten opiskelun aikaistamisella voisi tulosten mukaan arvella olevan positiivinen vaikutus asenteisiin ja mahdollisesti myös oppimistuloksiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5367]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Attityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter
Huida, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten ... -
"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän ... -
Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
Bergö, Anne-Lie (2022)Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat ... -
”Jag studerar gärna svenska men är inte nöjd med det jag kan” : motivation, attityder och färdigheter i svenska hos finska universitetsstudenter
Jauhojärvi-Koskelo, Camilla; Palviainen, Åsa (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2011)I den studie som presenteras här undersöks vilka färdigheter finskspråkiga universitetsstudenter har i svenska och vilken syn de har på språket. Precis som alla finskspråkiga studenter på yrkeshögskolan (se Juurakko-Paavola ... -
Att lära sig muntlig kommunikation genom smågruppsarbete : ett materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6
Hamunen, Kaisa (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalipaketti ruotsin kielen suullisen viestinnän harjoittelemiseksi B1-oppimäärässä alakoulun kuudennella luokalla. Materiaalin kohderyhmänä on äidinkieleltään suomenkieliset ...