Att lära sig muntlig kommunikation genom smågruppsarbete : ett materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalipaketti ruotsin kielen suullisen viestinnän harjoittelemiseksi B1-oppimäärässä alakoulun kuudennella luokalla. Materiaalin kohderyhmänä on äidinkieleltään suomenkieliset oppilaat, jotka opiskelevat ruotsia ensimmäistä lukuvuottaan. Suullista viestintää materiaalissa harjoitellaan pienryhmätyöskentelyn kautta, ja materiaalipakettia varten tarkasteltiin myös viimeisimpien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) oppimistavoitteita tutkielman aiheen suhteen.
Tutkielman teoriaosa koostuu suullisen viestinnän ja sen opettamisen, ryhmätyöskentelyn, yhteistoiminnallisen oppimisen ja opetussuunnitelman tarkastelusta. Pohdinnan tuloksena voidaan esittää, että runsas viestinnällisen harjoittelun tarjoaminen, kielen viestinnällisen tehtävän painottaminen ja opettajan rooli oppilaiden rohkaisijana ja kielenpuhujan esimerkkinä ovat tärkeitä tekijöitä suullisen viestinnän opetuksessa. Pienryhmätyöskentelyssä tulee ottaa huomioon muun muassa riittävän pieni ryhmäkoko, oppilaiden kannustaminen aktiivisuuteen sekä oman ja ryhmän vastuun kantamiseen työskentelystä. Pienryhmätyöskentelyn avulla voidaan opetella myös sosiaalisia taitoja sekä toisten auttamista ja avun pyytämistä.
Oppimateriaalipaketti sisältää 12 tehtävää kuudennella luokalla käsiteltäviin aihealueisiin ja tavallisiin keskustelun lausahduksiin liittyen. Oppimateriaalin tarkoituksena on esittää ruotsin kielen opettajille uusia tapoja opettaa suullista viestintää, erityisesti alakoulun B1-ruotsissa.
...
Muu nimeke
Materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
Vähäjylkkä, Lotta (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda seitsemännelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka lähtökohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. ... -
Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
Lento, Kati (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa ... -
’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
Pitkäaho, Pinja (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu ... -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
Ett materialpaket för språkdusch : svenska för finskspråkiga barn
Koivu, Julia (2016)Tämän työn tarkoituksena oli perehdyttää lukija varhaiseen kielenoppimiseen ja erityisesti kie-lisuihkutukseen tapana tutustuttaa lapsia uuteen kieleen. Tavoitteena oli laatia materiaalipaketti esikouluikäisten lasten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.