"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän väliltä eroja tai yhtäläisyyksiä.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla suomenkielistä oppilasryhmää ja kaksikielistä oppilasryhmää. Suomenkieliset oppilaat ovat seitsemännellä luokalla Kuokkalan yhtenäiskoulussa Jyväskylässä. Kaksikieliset oppilaat ovat myös seitsemäsluokkalaisia ja käyvät ruotsinkielistä koulua Kuokkala svenska skola. Molemmat haastatteluryhmät koostuivat kolmesta tytöstä ja kolmesta pojasta. Kaikki kuusi oppilasta ruotsinkielisen opetuksen seitsemänneltä luokalta valittiin tutkimuksen ryhmähaastatteluun. Vastaava määrä oppilaita suomenkielisestä opetuksesta seitsemänneltä luokalta valittiin ryhmähaastatteluun satunnaisotannalla. Aineisto on analysoitu käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on eroja ja yhtäläisyyksiä. Kaksikielisten oppilaiden asenteet ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan ovat positiivisempia kuin suomenkielisten oppilaiden. Kaksikielisillä oppilailla on lisäksi sisäinen motivaatio opiskella ruotsia. Suomenkielisillä oppilailla on puolestaan taipumus negatiivisempiin asenteisiin ruotsin kieltä kohtaan kuin kaksikielisillä oppilailla. Enemmistöllä suomenkielisessä ryhmässä motivaatio opiskella ruotsin kieltä tulee myös ulkoapäin. Hajontaa vastauksissa ryhmien sisällä ilmeni enemmän suomenkielisten oppilaiden haastattelussa kuin kaksikielisten oppilaiden haastattelussa. Tulosten perusteella havaitsimme innostavilla oppimistehtävillä ja opetusmetodeilla olevan vaikutusta molempien haastatteluryhmien oppilaiden motivaatioon oppia ruotsin kieltä.
Main Authors
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905292865Käytä tätä linkitykseen.
Language
Swedish