Attityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten asenteet ja motivaatio näkyvät opettajalle ruotsin kielen perusopetuksessa? 2. Mitkä asiat opettajien mukaan vaikuttavat kuudesluokkalaisten oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon?
Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla, jotka pidettiin Zoomin välityksellä. Kumpikin haastattelu kesti noin 30 minuuttia. Toinen haastateltava oli ruotsin- ja englannin kielen aineenopettaja pienestä koulusta maaseudulta. Toinen puolestaan oli ruotsia muutamia vuosia kuudesluokkalaisille opettanut luokanopettaja isommasta koulusta pääkaupunkiseudulta. Haastattelun pääteemoina oli kuudesluokkalaisten asenteet ja motivaatio ruotsin opiskelua kohtaan, ja mitkä asiat niihin vaikuttavat. Haastatteluista kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että tässä tutkimuksessa kuudesluokkalaisten asenteet ruotsin opiskelua kohtaan eivät vaikuta erityisen kielteisiltä. Opettajien mielestä oppilaiden oppimismotivaatioon ja asenteisiin vaikuttavat muun muassa nämä aiheet: arviointi, yleinen ja ulkoinen asenne oppimista kohtaan, kodin vaikutus, vanhempien oppilaiden kertomukset ruotsin opiskelusta, toiminnalliset, suulliset, sekä konkreettiset tehtävät. Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että opetuksen monipuolisuus ja vaihtelevuus vaikuttavat positiivisesti oppilaiden motivaatioon ja asenteisiin ruotsin opiskelua kohtaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän ... -
Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
Kiuru, Kaisa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisten kahdeksasluokkalaisten asennoitumista ruotsin kielen opiskeluun sekä heidän käsityksiään itsestään ruotsinoppijoina. Määrittelen monikielisyyden useamman kuin yhden ... -
’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
Pitkäaho, Pinja (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu ... -
"Jos vaikka muutan Ruotsiin tai en tiiä, meen ruotsalaisen kanssa naimisiin" : inställning och motivation gentemot att lära sig svenska hos elever i sjätte, sjunde, åttonde och nionde årskurs
Koskenranta, Riikka (2012)Tämän progradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako ikä asennoitumiseen ja motivaatioon ruotsin kielen oppiainetta kohtaan. Lisäksi tarkastellaan muita motivaatioon vaikuttavia tekijöitä suhteessa eri ... -
Fallstudie om ett tvåspråkigt fotbollslag : språkbruk, språkliga identiteter och attityder i laget
Lintula, Tytti (2013)Tutkimuksen tarkoitus on selvittää suomen ja ruotsin kielen käyttöä kaksikielisessä naisjalkapallojoukkueessa, kaksikielisten haastateltavien kielellisiä identiteettejä sekä joukkueessa ilmeneviä asenteita suomen- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.