Show simple item record

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorSaarimaa, Jose
dc.date.accessioned2021-05-20T10:49:18Z
dc.date.available2021-05-20T10:49:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75794
dc.description.abstractTässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti mitä haasteita niihin liittyy. Seuraavaksi käydään läpi yleisimpiä videopelien kontekstissa käytettyjä koneoppimisen tekniikoita, vertaillen niiden heikkouksia ja vahvuuksia. Lopuksi perehdytään siihen, mitä käytännön hyötyjä ja sovelluksia tutkimusaineiston perusteella on jo kehitetty ja mikä voisi olla tulevaisuudessa mahdollista.fi
dc.description.abstractThis Bachelors' Thesis covers the utilization of machine learning in the context of video games in the form of a literary review. Games offer a complex environment for applications of machine learning that require multiple different techniques and approaches for the machine learning to be efficient and achieve its goals. This thesis explores these challenges and the commonly used techniques to find out which approaches have yielded successful results and what are the strengths and weaknesses of each, in addition to the practical applications of how machine learning has been used in the context of videogames and what possible applications might be possible in the future.en
dc.format.extent23
dc.language.isofi
dc.titleKoneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105203056
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysotietokonepelit


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record