Matchmaking-järjestelmät videopeleissä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ottelunmuodostuksella (matchmaking) tarkoitetaan tapaa valita pelaajat pelaamaan ottelua. Taitoihin perustuva matchmaking ei ole enää nykyaikana ainoa mahdollinen järjestelmä vaan parempia vaihtoehtoja on saatavilla, kuten edistyneet järjestelmät, tai pelaajien säilyttämiseen perustuva matchmaking. Tässä tutkielmassa käydään läpi mitä tarkoittaa matchmaking videopeleissä, mitä matchmaking-järjestelmiä on olemassa, kuinka ne toimivat ja mitä ne pyrkivät saavuttamaan kyseisellä toteutuksella. Aihe on valittu sen ajankohtaisuuden takia, sillä erityisesti taitoihin perustuvaa matchmaking-tapaa on kritisoitu, ja täten pyritään löytämään mahdollisesti korvaavia järjestelmiä. Tutkimusmenetelmä on kirjallisuuskatsaus. Skill-based matchmaking is no longer the only nor best matchmaking system for modern games, and there are better options available to manage a game's matchmaking, such as advanced ones, or systems based on player retention. In this document are gone through what matchmaking in video games mean, what kind of matchmaking systems there are, how they work, and what they try to reach with such implementation. Matchmaking is an event in which the players are chosen to a single match. The topic is chosen for its timeliness as especially skill-based matchmaking (SBMM) has been talked a lot recently. Chosen research method is literature review.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä
Saarimaa, Jose (2021)Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Mobiili- ja videopeleissä esiintyvän mikrotransaktioansaintamallin eettisyys lasten ja nuorten näkökulmasta
Lepola, Tuomas (2021)Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, onko mobiili- ja videopeleissä suosiossa oleva mikrotransaktioihin perustuva ansaintamalli eettinen lasten ja nuorten näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksessa perehdytään ... -
Metafiktiiviset metodit videopeleissä
Putula, Ilona (2022)Tutkielmassa käsitellään videopeleistä löytyviä metafiktion metodeja eli interaktiivista metalepsistä. Esimerkit metodeista jaetaan kolmeen luokitukseen, joiden avulla tarkastelu videopelien diegeesissä ja narratiivisilla ... -
Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä
Keränen, Emil (2018)Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.