University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Matchmaking-järjestelmät videopeleissä

Thumbnail
View/Open
130.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karppinen, Paavo
Date
2021
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ottelunmuodostuksella (matchmaking) tarkoitetaan tapaa valita pelaajat pelaamaan ottelua. Taitoihin perustuva matchmaking ei ole enää nykyaikana ainoa mahdollinen järjestelmä vaan parempia vaihtoehtoja on saatavilla, kuten edistyneet järjestelmät, tai pelaajien säilyttämiseen perustuva matchmaking. Tässä tutkielmassa käydään läpi mitä tarkoittaa matchmaking videopeleissä, mitä matchmaking-järjestelmiä on olemassa, kuinka ne toimivat ja mitä ne pyrkivät saavuttamaan kyseisellä toteutuksella. Aihe on valittu sen ajankohtaisuuden takia, sillä erityisesti taitoihin perustuvaa matchmaking-tapaa on kritisoitu, ja täten pyritään löytämään mahdollisesti korvaavia järjestelmiä. Tutkimusmenetelmä on kirjallisuuskatsaus.
 
Skill-based matchmaking is no longer the only nor best matchmaking system for modern games, and there are better options available to manage a game's matchmaking, such as advanced ones, or systems based on player retention. In this document are gone through what matchmaking in video games mean, what kind of matchmaking systems there are, how they work, and what they try to reach with such implementation. Matchmaking is an event in which the players are chosen to a single match. The topic is chosen for its timeliness as especially skill-based matchmaking (SBMM) has been talked a lot recently. Chosen research method is literature review.
 
Keywords
matchmaking ottelunmuodostus koneoppiminen algoritmit videopelit pelit tietokonepelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105193012

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä 

    Saarimaa, Jose (2021)
    Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti ...
  • Mobiili- ja videopeleissä esiintyvän mikrotransaktioansaintamallin eettisyys lasten ja nuorten näkökulmasta 

    Lepola, Tuomas (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, onko mobiili- ja videopeleissä suosiossa oleva mikrotransaktioihin perustuva ansaintamalli eettinen lasten ja nuorten näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksessa perehdytään ...
  • Metafiktiiviset metodit videopeleissä 

    Putula, Ilona (2022)
    Tutkielmassa käsitellään videopeleistä löytyviä metafiktion metodeja eli interaktiivista metalepsistä. Esimerkit metodeista jaetaan kolmeen luokitukseen, joiden avulla tarkastelu videopelien diegeesissä ja narratiivisilla ...
  • Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä 

    Keränen, Emil (2018)
    Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ...
  • Oppiva tekoäly moderneissa videopeleissä 

    Hautaoja, Toni (2019)
    Tässä tutkimuksessa käsitellään videopeleissä olevia tekoälyhahmoja ja niiden simuloitua oppimista, tähän liittyviä toteutustapoja, käsitteitä sekä videopeleissä hyödynnettävää koneoppimista. Työn tavoitteena on avata näitä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre