University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Oppiva tekoäly moderneissa videopeleissä

Thumbnail
View/Open
213.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hautaoja, Toni
Date
2019
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa käsitellään videopeleissä olevia tekoälyhahmoja ja niiden simuloitua oppimista, tähän liittyviä toteutustapoja, käsitteitä sekä videopeleissä hyödynnettävää koneoppimista. Työn tavoitteena on avata näitä asioita erilaisten esimerkkien ja teorian kautta sekä selittää, kuinka tekoälyllistä oppimista on toteutettu moderneissa videopeleissä. Tekoäly ja etenkin koneoppiminen ovat videopelitekoälyhahmoihin toteutettuna vielä melko varhaisella tasolla, eikä varsinaista koneoppimista olla yleisesti käytetty niiden toiminnan ohjaajana. Pelihahmot voivat silti oppia monella eri tavalla. Videopelien kompleksisuuden kasvaminen, teknologian kehittyminen ja jatkuva tiivis tekoälytutkimus mahdollistavat suuren potentiaalin erilaisten uusien, immersiivisten ja realististen videopelikokemusten luomiseksi tulevaisuudessa.
 
In this study artificial intelligence (AI) and simulated learning of video game characters, the different ways these concepts are implemented and the use of machine learning are covered in the context of video games. The goal of the study is to explain via different examples and theoretical background how learning through AI is accomplished in the modern video games. When implemented into the non-player-characters in games, AI and especially machine learning are still in quite an early stage and the latter has not been generally part of the actual game character AIs. Still, video game characters can learn in various of different ways. The increase in the video game complexity, technological advancement and continuous intense research in the AI frontier allow great potential and possibilities for the creation of most diverse, immersive and realistic new gaming experiences in the future.
 
Keywords
NPC simuloitu oppiminen vahvistettu oppiminen tekoäly videopelit koneoppiminen pelihahmot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272836

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3990]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä 

    Saarimaa, Jose (2021)
    Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti ...
  • Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä 

    Keränen, Emil (2018)
    Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ...
  • Matchmaking-järjestelmät videopeleissä 

    Karppinen, Paavo (2021)
    Ottelunmuodostuksella (matchmaking) tarkoitetaan tapaa valita pelaajat pelaamaan ottelua. Taitoihin perustuva matchmaking ei ole enää nykyaikana ainoa mahdollinen järjestelmä vaan parempia vaihtoehtoja on saatavilla, kuten ...
  • Digitaalisista sairaaloista kognitiivisiin sairaaloihin 

    Vähäkainu, Petri; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2018)
  • Tracking a rat in an open field experiment with a deep learning-based model 

    Kantola, Lauri (2021)
    New artificial neural network methods have changed the way animals are tracked in neuroscience and psychology experiments. The purpose of this thesis is to test the state-of-the-art method of animal tracking DeepLabCut and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre