Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä
Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti mitä haasteita niihin liittyy. Seuraavaksi käydään läpi yleisimpiä videopelien kontekstissa käytettyjä koneoppimisen tekniikoita, vertaillen niiden heikkouksia ja vahvuuksia. Lopuksi perehdytään siihen, mitä käytännön hyötyjä ja sovelluksia tutkimusaineiston perusteella on jo kehitetty ja mikä voisi olla tulevaisuudessa mahdollista. This Bachelors' Thesis covers the utilization of machine learning in the context of video games in the form of a literary review. Games offer a complex environment for applications of machine learning that require multiple different techniques and approaches for the machine learning to be efficient and achieve its goals. This thesis explores these challenges and the commonly used techniques to find out which approaches have yielded successful results and what are the strengths and weaknesses of each, in addition to the practical applications of how machine learning has been used in the context of videogames and what possible applications might be possible in the future.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matchmaking-järjestelmät videopeleissä
Karppinen, Paavo (2021)Ottelunmuodostuksella (matchmaking) tarkoitetaan tapaa valita pelaajat pelaamaan ottelua. Taitoihin perustuva matchmaking ei ole enää nykyaikana ainoa mahdollinen järjestelmä vaan parempia vaihtoehtoja on saatavilla, kuten ... -
Oppiva tekoäly moderneissa videopeleissä
Hautaoja, Toni (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään videopeleissä olevia tekoälyhahmoja ja niiden simuloitua oppimista, tähän liittyviä toteutustapoja, käsitteitä sekä videopeleissä hyödynnettävää koneoppimista. Työn tavoitteena on avata näitä ... -
Vertaileva tutkimus koneoppimisen hyödyntämisestä videopelien reitinhaussa
Keränen, Emil (2022)Reitinhaku on yksi suurimmista ongelmista tekoälyn tutkimuksessa. Viime vuosikymmenten aikana sekä robotiikan että videopelien reitinhakuongelmat ovat tuottaneet erilaisia ratkaisuja kuten A*-algoritmi ja sen variaatiot. ... -
Koneoppimisen hyödyntäminen esineiden internetin kyberturvallisuudessa
Kattelus, Eetu (2023)Esineiden internet koostuu toisiinsa verkon välityksellä kommunikoivista laitteista. Kyberturvallisuus näissä laitteissa on usein riittämätön, mikä olisi tärkeää saada ajan tasalle laitteiden alati kasvavan määrän vuoksi. ... -
Koneoppimisen hyödyntäminen metsä- ja maastopalojen havaitsemisessa droneilmakuvista
Tarvainen, Anni (2023)Kandidaatintutkielmassa käsitellään koneoppimisalgoritmien hyödyntämistä metsä- ja maastopalojen havaitsemiseen droneilmakuvista. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja sen tavoitteena on pohtia, kuinka toimiva ratkaisu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.