Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.authorKoivula, Liisamaija
dc.date.accessioned2021-05-18T10:14:35Z
dc.date.available2021-05-18T10:14:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75719
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Tutkimustehtävänä oli tuottaa tietoa ja kasvattaa ymmärrystä formatiivisen arvioinnin monitahoisesta luonteesta ja selvittää alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä – minkälaisia arviointitapoja he käyttävät oppilaan arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksesta kertyneen aineiston avulla pohdittiin luokanopettajien käsityksiä formatiivisesta arvioinnista arviointivälineenä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla seitsemää alakoulun opettajaa. Haastattelumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto litteroitiin ja haastatteluvastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla teemoitellen ja luokitellen. Litteroitua aineistoa kertyi 103 sivua. Sisällönanalyysi oli osin teoriaohjaavaa, mutta suurelta osin teorialähtöistä. Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimi OECD:n vuonna 2005 teettämä laaja monimetodinen tutkimus formatiivisesta arvioinnista. Tämän tutkimuksen sisällönanalyysissa käytettiin apuna OECD 2005 – tutkimuksen luokittelumatriisia formatiivisen arvioinnin käytänteistä. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat käyttävät runsaasti ja monipuolisesti erilaisia formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Lisäksi tutkimustulosten mukaan suurin osa luokanopettajista koki formatiivisen arvioinnin erittäin tärkeänä osana arviointia, kuitenkaan summatiivisen arvioinnin tärkeyttä unohtamatta. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että formatiivisen arvioinnin käytänteet ovat nousemassa yhä tärkeämpään rooliin osana oppilasarviointia. Tutkimus osoitti myös sen, että jatkuva tutkimus aiheesta on tarpeellista, koska arviointi kaikkine eri muotoineen muuttuu yhteiskunnan mukana jatkuvasti.fi
dc.format.extent97
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherformatiivinen arviointi
dc.subject.otheroppilaslähtöinen arviointi
dc.titleArviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105182987
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot