Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Tutkimustehtävänä oli tuottaa tietoa ja kasvattaa ymmärrystä formatiivisen arvioinnin monitahoisesta luonteesta ja selvittää alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä – minkälaisia arviointitapoja he käyttävät oppilaan arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksesta kertyneen aineiston avulla pohdittiin luokanopettajien käsityksiä formatiivisesta arvioinnista arviointivälineenä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla seitsemää alakoulun opettajaa. Haastattelumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto litteroitiin ja haastatteluvastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla teemoitellen ja luokitellen. Litteroitua aineistoa kertyi 103 sivua. Sisällönanalyysi oli osin teoriaohjaavaa, mutta suurelta osin teorialähtöistä. Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimi OECD:n vuonna 2005 teettämä laaja monimetodinen tutkimus formatiivisesta arvioinnista. Tämän tutkimuksen sisällönanalyysissa käytettiin apuna OECD 2005 – tutkimuksen luokittelumatriisia formatiivisen arvioinnin käytänteistä.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat käyttävät runsaasti ja monipuolisesti erilaisia formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Lisäksi tutkimustulosten mukaan suurin osa luokanopettajista koki formatiivisen arvioinnin erittäin tärkeänä osana arviointia, kuitenkaan summatiivisen arvioinnin tärkeyttä unohtamatta.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että formatiivisen arvioinnin käytänteet ovat nousemassa yhä tärkeämpään rooliin osana oppilasarviointia. Tutkimus osoitti myös sen, että jatkuva tutkimus aiheesta on tarpeellista, koska arviointi kaikkine eri muotoineen muuttuu yhteiskunnan mukana jatkuvasti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä arvioinnin merkityksestä monialaisessa oppimiskokonaisuudessa
Hietamäki, Ulla; Harju-Luukkainen, Heidi; Maunula, Minna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023) -
Kohti kokonaisvaltaista arviointia : luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen arvioinnista
Heimonen, Heidi (2010) -
Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
Tyrväinen, Tytti (2018)Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Peruskoulun arvioinnin kehitystyössä ollaan vaikeiden valintojen äärellä
Ketonen, Laura (Jyväskylän yliopisto, 2023)Arvioitavien tavoitteiden määrä on nykyisellään liian suuri, mutta kaikkia vaikeasti arvioitavia taitojakaan ei kannata jättää arvioinnista pois. Perinteinen kouluarviointi ei kannusta yhteistyöhön, luovuuteen tai virheistä ... -
”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista
Siponen, Piia (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.