University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna

Thumbnail
View/Open
967.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tyrväinen, Tytti
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia digitaalisten työkalujen, kuten sovellusten, ohjelmien ja internetsivustojen, käytöstä arvioinnin apuna. Vaikka kyseisiä työkaluja on jo jonkin aikaa käytetty kouluissa, niiden käyttö arvioinnissa on yleistynyt vasta uuden opetussuunnitelman myötä. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa, fenomenologiaa soveltaen, minkä lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää peruskoulun opettajaa sekä kolmea digitaalisten työkalujen kehittäjää. Lisäksi osana tutkimusta tehtyyn sähköiseen kyselyyn osallistui 80 vastaajaa. Pääpaino tutkimuksessa oli opettajien haastatteluilla. Opettajien kokemuksista keskeisinä teemoina nousivat esiin arvioinnin muutos kohti jatkuvaa arviointia, oppilaiden aktiivinen rooli ja työkalujen käyttöön ja käyttöönottoon liittyvät hyödyt sekä haasteet. Lisäksi keskeistä oli opettajien rooli arvioinnissa ja digitaalisten työkalujen käytössä. Muutoksen teema nousi esille niin kirjallisuudessa kuin aineistossakin: oppimisympäristöt ovat nykyisin hybridisiä ja suomalaiskouluissa käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma korostaa tulevaisuuden taitoja (21st century skills) sekä oppimisen prosessiluonnetta, mikä vaikuttaa myös arviointiin. ...
 
The purpose of this research was to study teacher’s experiences on deploying digital tools to assessment. Although applications and internet pages have already been used in schools for a decade, digital tools have been deployed in classrooms mainly during the new national curriculum in Finland. Empirical data was collected via interviews of nine comprehensive school teachers and three digital tool developers. This was complemented with survey data collected from 80 respondents using a digital survey. Phenomenology and mixed methods were used to analyse the data. Focus of the research was on the teacher interviews. The main themes rising from the teachers’ experiences were the change towards continuous assessment, active role of the students as well as advantages and challenges related to use and adoption of assessment tools. In addition, teachers had a central role in assessment and in using the digital tools. Change was an important theme both in research literature and in the data collected. Hybrid learning environments, curriculum reform in Finland which emphasizes 21st century skills and learning as a process will all have impact also to the assessment. ...
 
Keywords
digitaaliset työkalut arviointityökalut tulevaisuuden taidot digital tools assessment tools 21st century skills digitalisaatio peruskoulu opettajat arviointi oppilaat oppilasarviointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812145122

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Todistus arvioinnin tehtävien toteuttajana : oppilaiden ja opettajien ajatuksia nykyisistä todistuspohjista, niiden merkityksestä ja merkintätavoista 

    Lamminpelto, Riina; Saarinen, Johanna (2013)
  • Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä 

    Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005)
  • ”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista 

    Siponen, Piia (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi ...
  • Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta 

    Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015)
  • Arviointia matkan varrella : luokanopettajien formatiivisen arvioinnin käytänteet 

    Koivula, Liisamaija (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun luokanopettajien käyttämiä formatiivisen arvioinnin käytänteitä. Tutkimustehtävänä oli tuottaa tietoa ja kasvattaa ymmärrystä formatiivisen arvioinnin monitahoisesta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre