Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia digitaalisten työkalujen, kuten sovellusten, ohjelmien ja internetsivustojen, käytöstä arvioinnin apuna. Vaikka kyseisiä työkaluja on jo jonkin aikaa käytetty kouluissa, niiden käyttö arvioinnissa on yleistynyt vasta uuden opetussuunnitelman myötä.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa, fenomenologiaa soveltaen, minkä lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää peruskoulun opettajaa sekä kolmea digitaalisten työkalujen kehittäjää. Lisäksi osana tutkimusta tehtyyn sähköiseen kyselyyn osallistui 80 vastaajaa. Pääpaino tutkimuksessa oli opettajien haastatteluilla.
Opettajien kokemuksista keskeisinä teemoina nousivat esiin arvioinnin muutos kohti jatkuvaa arviointia, oppilaiden aktiivinen rooli ja työkalujen käyttöön ja käyttöönottoon liittyvät hyödyt sekä haasteet. Lisäksi keskeistä oli opettajien rooli arvioinnissa ja digitaalisten työkalujen käytössä.
Muutoksen teema nousi esille niin kirjallisuudessa kuin aineistossakin: oppimisympäristöt ovat nykyisin hybridisiä ja suomalaiskouluissa käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma korostaa tulevaisuuden taitoja (21st century skills) sekä oppimisen prosessiluonnetta, mikä vaikuttaa myös arviointiin.
...
The purpose of this research was to study teacher’s experiences on deploying digital tools to assessment. Although applications and internet pages have already been used in schools for a decade, digital tools have been deployed in classrooms mainly during the new national curriculum in Finland.
Empirical data was collected via interviews of nine comprehensive school teachers and three digital tool developers. This was complemented with survey data collected from 80 respondents using a digital survey. Phenomenology and mixed methods were used to analyse the data. Focus of the research was on the teacher interviews.
The main themes rising from the teachers’ experiences were the change towards continuous assessment, active role of the students as well as advantages and challenges related to use and adoption of assessment tools. In addition, teachers had a central role in assessment and in using the digital tools.
Change was an important theme both in research literature and in the data collected. Hybrid learning environments, curriculum reform in Finland which emphasizes 21st century skills and learning as a process will all have impact also to the assessment.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Todistus arvioinnin tehtävien toteuttajana : oppilaiden ja opettajien ajatuksia nykyisistä todistuspohjista, niiden merkityksestä ja merkintätavoista
Lamminpelto, Riina; Saarinen, Johanna (2013) -
Peruskoulun arvioinnin kehitystyössä ollaan vaikeiden valintojen äärellä
Ketonen, Laura (Jyväskylän yliopisto, 2023)Arvioitavien tavoitteiden määrä on nykyisellään liian suuri, mutta kaikkia vaikeasti arvioitavia taitojakaan ei kannata jättää arvioinnista pois. Perinteinen kouluarviointi ei kannusta yhteistyöhön, luovuuteen tai virheistä ... -
Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
Kahilainen, Mari (2023)Oppimisen ja osaamisen arvioinnin yhdenvertaisessa toteutumisessa on havaittu olevan puutteita. Lisäksi opettajien on todettu kokevan erilaisia haasteita arvioinnin toteuttamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Exploring pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments
Hankala, Mari; Kankaanranta, Marja; Rousi, Rebekah; Mehtälä, Saana; Merjovaara, Olli (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2023)This study focuses on Finnish pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments. The study included 181 participants: 38 pre-service teachers, 79 primary school ... -
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä
Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.