Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista

Thumbnail
Katso/Avaa
491.5Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Siponen, Piia
Päivämäärä
2019
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi on käytännössä yksi vaikuttavimmista pedagogisista keinoista ohjata opetus-, opiskelu- ja oppimisprosesseja, joten tästä syystä opettajien kokemusten tutkiminen aiheesta on tärkeää. Tutkimukseni on laadullinen, jossa on sovellettu fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä. Tutkimukseni aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin merkitysanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että opettajat käyttävät arjessa monipuolisesti erilaisia arviointikäytänteitä. Opettajilla oli myös käytössään monipuolisesti erilaisia arvioinnin välineitä, joiden avulla he keräävät arviointitietoa oppilaan osaamisesta ja edistymisestä. Tuloksista myös ilmeni, että opettajat kokevat arvioinnilla olevan merkittävää vaikutusta oppilaan oppimiseen ja sen edistämiseen. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että opettajat pitävät arviointia tärkeänä osana opetustyötä, mutta toisaalta kokevat sen haasteelliseksi. ...
Asiasanat
luokanopettajat opetussuunnitelmat oppilaat opettajat arviointi opetus oppiminen oppilasarviointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152612

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Från slutbedömningskriterier till betyg : lärarnas erfarenheter och utmaningar när det gäller slutbedömning i B1-svenska 

    Sorajoki, Elisa (2020)
    Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista ...
  • Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä 

    Parkkonen, Susanna (2021)
    Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...
  • Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta 

    Saarinen, Jukka (2020)
    Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ...
  • "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista 

    Lähdekorpi, Anu; Martin, Marjaana (2016)
    Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
  • Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna 

    Tyrväinen, Tytti (2018)
    Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre