dc.contributor.author | Heinonen, Salli | |
dc.date.accessioned | 2021-05-17T06:29:37Z | |
dc.date.available | 2021-05-17T06:29:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75669 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettajat
puhuvat vanhempien kanssa tehtävästä konsultatiivisesta työstä sekä miten he
asemoivat itsensä suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassaan. Tutkimuksen aineistona toimi haastatteluaineisto (N=16), joka oli
kerätty vuosina 2017–2019 osana ”Erityisopettajien konsultatiivinen työ” -hanketta (Vehkakoski, 2017–2022). Tutkimuksen haastateltavista laaja-alaisena erityisopettajana työskenteli seitsemän, sairaalakoulun erityisopettajana neljä ja
konsultoivana erityisopettajana viisi henkilöä, joista yksi oli varhaiskasvatuksen
erityisopettaja. Siten konsultatiivisen työn osuus haastateltavien työnkuvassa
vaihteli pienestä roolista työn vallitsevaan sisältöön. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia.
Aineiston analyysin pohjalta nimettiin seuraavat kuusi diskurssia: asiantuntijalähtöinen, tarvelähtöinen, perhelähtöinen, arvolähtöinen, vuorovaikutuslähtöinen sekä vastavuoroisuuslähtöinen diskurssi. Kuudesta eri diskurssista
huolimatta vanhempien kanssa tehtävä konsultatiivinen työ merkityksellistettiin
erityisopettajien kerronnassa vahvasti perhelähtöiseksi, sillä perhelähtöisyys korostui useammassa diskurssissa vanhempien kanssa tehtävää konsultatiivista
työtä ohjaavana tekijänä. Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin
vaihteli diskursseissa asiantuntijan, palveluiden tarjoajan ja yhteistyökumppanin
sekä tasapainoilijan, sovittelijan ja ulkopuolisen välillä. Lisäksi tässä tutkimuksessa nousi vahvasti esille konsultaation eri osapuolten väliset vuorovaikutuksen
haasteet, jotka kuvattiin haasteeksi konsultatiivisen työn toteuttamiselle. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | perhelähtöisyys | |
dc.subject.other | konsultatiivinen työ | |
dc.title | Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105172943 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | konsultointi | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.type.okm | G2 | |