Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista maahanmuuttajaoppilaiden tukemisessa.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta laaja-alaista erityisopettajaa Keski-Suomen alueen alakouluista. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan erityisopettajat kokivat maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa haastavaksi koulunkäynnin tukemisen sekä työn moniulotteisuuden, johon sisältyivät itsenäinen perehtyminen maahanmuuttajien opetukseen ja ajankäytön suunnittelu. Erityisopettajat kokivat luokanopettajien konsultoinnin kehittävän heidän ammatillista kompetenssiaan sekä helpottavan maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen ja tukitoimien suunnittelua. Ammatillisen kompetenssin kehittämisessä korostui erityisesti vertaisoppiminen ja kollegiaalinen tuki.
Tulokset osoittivat, että konsultointi koettiin merkittävänä apuna maahanmuuttajaoppilaiden tukemisessa. Siitä huolimatta sen toteuttamiseen ei usein ollut riittävästi aikaa, minkä koettiin toisinaan vaikeuttavan konsultoivan työotteen tarkoituksenmukaista toteuttamista. Maahanmuuttajaoppilaiden määrän lisääntymisen vuoksi erityisopettajat kaipasivat lisäkoulutusta monikulttuuristen oppilaiden tukemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työnkuvastaan alakoulussa
Huotari, Oskari (2023)Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ei ole enää samanlainen, mitä se oli vuosituhannen alussa. Työnkuva on muuttunut kolmiportaisen tuen käyttöönoton jälkeen esimerkiksi kasvaneen oppilasmäärän vuoksi. Tässä tutkimuksessa ... -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppimissuunnitelmien toteutumisesta ja hyödyllisyydestä
Roikonen, Alisa (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia siitä, miten tehostetun tuen oppimissuunnitelmat toteutuvat sekä millaisena opettajat kokevat suunnitelmien hyödyllisyyden. ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
Hytönen, Anna; Somero, Sanni (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen painotus oli siinä, millä tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.