”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Erityisopettajien toteuttama konsultointi sekä muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen työote tulee tulevaisuudessa näkymään erityisopettajan työssä entistä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista. Tutkimusaineisto koostui erityisopettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista (N=16), jotka analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Haastatteluaineisto kerättiin vuosina 2017-2019 osana Erityisopettajien konsultatiivinen työ- hanketta (Vehkakoski 2017-2022).
Tutkimustulosten perusteella erityisopettajien kokemukset haasteista olivat moninaisia ja monisyisiä. Niitä olivat epärealistisiin odotuksiin liittyvät haasteet, epäselvään työnkuvaan ja puutteelliseen perehdytykseen liittyvät haasteet, niukkoihin resursseihin liittyvät haasteet, kielteisiin asenteisiin ja sitoutumattomuuteen liittyvät haasteet sekä sensitiivisyyden vaatimuksiin liittyvät haasteet. Haasteista osa edusti organisatorisia, osa asiakkaisiin liittyviä sekä osa erityisopettajaan itseensä paikantuvia pulmia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa saatua tietoa konsultatiivisen työn haasteista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tarvittavat resurssit, sopimukset ja työn organisointikäytännöt erityisopettajien konsultoivan työn toteuttamiseksi ovat edelleen puutteellisia. Siten erityisesti perusopetuksessa tarvitaan edelleen konsultatiivisen työotteen ja sen käytäntöjen kehittämistä sekä konsultaation merkityksen kirkastamista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
Yläkoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn haasteista ja niitä helpottavista tekijöistä
Vähätalo, Elli (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita yläkoulun laaja-alaiset erityisopettajat kokevat työssään, ja millaiset tekijät helpottavat työn haasteita. Tutkimusaihetta lähestyttiin tarkastelemalla ... -
Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
Tiusanen, Henna (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaalaopetuksen konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentumista heidän konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassaan. Tarkoituksena oli syventää tietoa erityisopettajien ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia konsultatiivisesta työstä lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella
Benyamin, Roosa; Dahl, Oona (2022)Konsultatiivinen työ on aiheena ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vain vähän varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ... -
"Oppiminen on sallittu" : erityisopettajien kokemuksia työhönsä liittyvistä motivaatiotekijöistä ja haasteista
Maininki, Riitta-Liisa; Ritari, Tuula (2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.