Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia konsultatiivisesta työstä lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Konsultatiivinen työ on aiheena ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vain vähän varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on konsultatiivisesta työstä, millaisia konsultatiivisia työtapoja ja käytänteitä he toteuttavat sekä mihin ne perustuvat lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja siinä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui yksitoista varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ympäri Suomen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisen käyttäytymisen haasteet olivat kuormittavia ja herättivät henkilökunnassa erilaisia tunteita. Konsultatiivisessa työssä korostui sekä monialaisen yhteistyön että vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat pitivät tärkeänä tiimin sitoutumista konsultaatioprosessiin. Konsultaatiota toteutettiin tarpeen mukaan ja erityisopettajien toteuttamia konsultatiivisia työtapoja olivat tausta- ja tilannetekijöiden kartoittaminen, yhteistyöhön perustuva konsultaatioprosessi sekä substanssiosaamisen jakaminen. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat olivat saaneet tietopohjaa opinnoista, lisäkoulutuksesta ja alan tutkimuksesta toteuttamalleen konsultatiiviselle työlle. Lisäksi he pitivät tärkeänä kollegoiden kanssa käytäviä keskusteluja sekä työkokemusta. Vaikka konsultatiivinen työ on keskeinen osa erityisopettajien työtä, eivät he perustaneet sitä teoreettiselle pohjalle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Lapsen omaehtoinen leikki : lastentarhanopettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien arvioimana
Janatuinen, Päivi (2015)Janatuinen, Päivi. LAPSEN OMAEHTOINEN LEIKKI – LASTENTARHANOPETTAJIEN JA VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN ARVIOIMANA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkimus. Kevätlukukausi 2015. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ... -
Kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä
Veikkolainen, Veera (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.