Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettajat
puhuvat vanhempien kanssa tehtävästä konsultatiivisesta työstä sekä miten he
asemoivat itsensä suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassaan. Tutkimuksen aineistona toimi haastatteluaineisto (N=16), joka oli
kerätty vuosina 2017–2019 osana ”Erityisopettajien konsultatiivinen työ” -hanketta (Vehkakoski, 2017–2022). Tutkimuksen haastateltavista laaja-alaisena erityisopettajana työskenteli seitsemän, sairaalakoulun erityisopettajana neljä ja
konsultoivana erityisopettajana viisi henkilöä, joista yksi oli varhaiskasvatuksen
erityisopettaja. Siten konsultatiivisen työn osuus haastateltavien työnkuvassa
vaihteli pienestä roolista työn vallitsevaan sisältöön. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia.
Aineiston analyysin pohjalta nimettiin seuraavat kuusi diskurssia: asiantuntijalähtöinen, tarvelähtöinen, perhelähtöinen, arvolähtöinen, vuorovaikutuslähtöinen sekä vastavuoroisuuslähtöinen diskurssi. Kuudesta eri diskurssista
huolimatta vanhempien kanssa tehtävä konsultatiivinen työ merkityksellistettiin
erityisopettajien kerronnassa vahvasti perhelähtöiseksi, sillä perhelähtöisyys korostui useammassa diskurssissa vanhempien kanssa tehtävää konsultatiivista
työtä ohjaavana tekijänä. Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin
vaihteli diskursseissa asiantuntijan, palveluiden tarjoajan ja yhteistyökumppanin
sekä tasapainoilijan, sovittelijan ja ulkopuolisen välillä. Lisäksi tässä tutkimuksessa nousi vahvasti esille konsultaation eri osapuolten väliset vuorovaikutuksen
haasteet, jotka kuvattiin haasteeksi konsultatiivisen työn toteuttamiselle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
Tiusanen, Henna (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaalaopetuksen konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentumista heidän konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassaan. Tarkoituksena oli syventää tietoa erityisopettajien ... -
Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat
Rantala, Anja; Uotinen, Sanna; Räikkönen, Eija (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat ... -
”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
Savikuja, Veera (2021)Erityisopettajien toteuttama konsultointi sekä muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen työote tulee tulevaisuudessa näkymään erityisopettajan työssä ... -
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia konsultatiivisesta työstä lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella
Benyamin, Roosa; Dahl, Oona (2022)Konsultatiivinen työ on aiheena ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vain vähän varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ...