Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat

Abstract
Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat perhelähtöistä työtä. Lisäksi tarkasteltiin, miten konsultoivan varhaiserityisopettajan mahdollisuus vaikuttaa omaan toimintatapaansa perheiden kanssa on yhteydessä työn perhelähtöisyyteen. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Suomen varhaiserityisopettajille, jotka tekevät konsultoivaa työtä ilman omaa lapsiryhmää (N = 637). Kyselyyn vastasi 368 varhaiserityisopettajaa (58 %). Perhelähtöisen työn ulottuvuuksia muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä: perheen hyvinvoinnin huomioiminen, rohkaisu lapsen tukemiseen kotona, tiedon jakaminen, sekä yhteinen suunnittelu ja arviointi. Tutkimuksessa tuli esille, että kaiken kaikkiaan varhaiserityisopettajat toteuttivat työtään varsin perhelähtöisesti. Ulottuvuuksista eniten toteutettiin tiedon jakamista ja vähiten perheen hyvinvoinnin huomioimista. Ammattilaisen mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä vanhempien kanssa oli myönteisesti yhteydessä siihen, kuinka perhelähtöisesti toimittiin. Lasten ja perheiden palvelujärjestelmän kokonaisuutta kehitettäessä tulee miettiä, missä määrin perheen hyvinvoinnin tukemisen tulisi olla osa varhaiserityisopettajan työtä.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2018
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ry.
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114083
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808203878Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
2323-7414
Language
Finnish
Published in
Journal of Early Childhood Education Research
Citation
  • Rantala, A., Uotinen, S., & Räikkönen, E. (2018). Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat. Journal of Early Childhood Education Research, 7(1), 3-24. https://journal.fi/jecer/article/view/114083
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© 2018 Anja Rantala, Sanna Uotinen and Eija Räikkönen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.

Share