Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeinonen, Salli
dc.date.accessioned2021-05-17T06:29:37Z
dc.date.available2021-05-17T06:29:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75669
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettajat puhuvat vanhempien kanssa tehtävästä konsultatiivisesta työstä sekä miten he asemoivat itsensä suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassaan. Tutkimuksen aineistona toimi haastatteluaineisto (N=16), joka oli kerätty vuosina 2017–2019 osana ”Erityisopettajien konsultatiivinen työ” -hanketta (Vehkakoski, 2017–2022). Tutkimuksen haastateltavista laaja-alaisena erityisopettajana työskenteli seitsemän, sairaalakoulun erityisopettajana neljä ja konsultoivana erityisopettajana viisi henkilöä, joista yksi oli varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Siten konsultatiivisen työn osuus haastateltavien työnkuvassa vaihteli pienestä roolista työn vallitsevaan sisältöön. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia. Aineiston analyysin pohjalta nimettiin seuraavat kuusi diskurssia: asiantuntijalähtöinen, tarvelähtöinen, perhelähtöinen, arvolähtöinen, vuorovaikutuslähtöinen sekä vastavuoroisuuslähtöinen diskurssi. Kuudesta eri diskurssista huolimatta vanhempien kanssa tehtävä konsultatiivinen työ merkityksellistettiin erityisopettajien kerronnassa vahvasti perhelähtöiseksi, sillä perhelähtöisyys korostui useammassa diskurssissa vanhempien kanssa tehtävää konsultatiivista työtä ohjaavana tekijänä. Erityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin vaihteli diskursseissa asiantuntijan, palveluiden tarjoajan ja yhteistyökumppanin sekä tasapainoilijan, sovittelijan ja ulkopuolisen välillä. Lisäksi tässä tutkimuksessa nousi vahvasti esille konsultaation eri osapuolten väliset vuorovaikutuksen haasteet, jotka kuvattiin haasteeksi konsultatiivisen työn toteuttamiselle.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherperhelähtöisyys
dc.subject.otherkonsultatiivinen työ
dc.titleErityisopettajien asemoituminen suhteessa vanhempiin konsultatiivista työtä koskevassa kerronnassa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105172943
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysokonsultointi
dc.subject.ysoperheet
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright