Yhteen hiileen puhaltamista ja siinä edistyy kaikki : luokanopettajien kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta alakoulun matematiikan tunnilla
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli yhteistoiminnallisesta oppimisesta matematiikan tunnilla alakoulussa. Tutkielmalla haluttiin saada tietoa, millaisia hyötyjä yhteistoiminnallisessa oppimisessa oli ja millaisia haasteita opettajat kokivat yhteistoiminnallisessa työtavassa matematiikan oppitunnilla. Tutkimusaineisto on hankittu haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa, joilla on kokemusta matematiikan opetuksesta alakoulussa. Haastattelut toteutettiin marraskuussa
2020 osin etäyhteydellä ja lähikontaktissa johtuen koronapandemiasta. Tutkimusaineisto on analysoitu fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat toivat esille yhteistoiminnallisen työtavan ja oppimisen myönteisiä hyötyjä matematiikan oppitunnilla. He kokivat yhteistoiminnallisen oppimisen mielekkäänä tapana opettaa ja oppia matematiikkaa. Opettajat toivat esille erilaisia yhteistoiminnallisia työtapoja kuten parityöskentelyn, pienryhmätyöskentelyn ja koko luokan kesken tapahtuvia yhteisiä keskusteluja. Ryhmätilanteissa ja yhteisissä keskustelutilanteissa pohdittiin ja sanallistettiin matemaattista ajattelua sekä ratkaistiin tehtäviä yhdessä. Luokanopettajien kokemukset yhteistoiminnallisen oppimisen haasteista liittyivät sekä fyysisiin resursseihin että oppilaiden omiin kykyihin ja valmiuksiin työskennellä ryhmissä. Matemaattisen osaamisen arvioinnin mahdollisuudet koettiin monipuolisemmaksi käytettäessä yhteistoiminnallista työtapaa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
Pitkänen, Saku (2020)Luokkahuonevuorovaikutuksella on merkitystä niin oppilaiden yleiseen hyvinvointiin kuin koulussa pärjäämiseen. Tämä pätee matematiikkaoppiaineessa, jonka kontekstissa tämä tutkimus on suoritettu. Luokkahuonevuorovaikutus ... -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia
Ahokas, Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetustyössään ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. ... -
Tapaustutkimus funktion käsitteen oppimisesta tutkivan matematiikan keinoin
Hiltunen, Jenna (2013)