Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorMakkonen, Maarit
dc.date.accessioned2021-05-07T05:40:53Z
dc.date.available2021-05-07T05:40:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75357
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli yhteistoiminnallisesta oppimisesta matematiikan tunnilla alakoulussa. Tutkielmalla haluttiin saada tietoa, millaisia hyötyjä yhteistoiminnallisessa oppimisessa oli ja millaisia haasteita opettajat kokivat yhteistoiminnallisessa työtavassa matematiikan oppitunnilla. Tutkimusaineisto on hankittu haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa, joilla on kokemusta matematiikan opetuksesta alakoulussa. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2020 osin etäyhteydellä ja lähikontaktissa johtuen koronapandemiasta. Tutkimusaineisto on analysoitu fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat toivat esille yhteistoiminnallisen työtavan ja oppimisen myönteisiä hyötyjä matematiikan oppitunnilla. He kokivat yhteistoiminnallisen oppimisen mielekkäänä tapana opettaa ja oppia matematiikkaa. Opettajat toivat esille erilaisia yhteistoiminnallisia työtapoja kuten parityöskentelyn, pienryhmätyöskentelyn ja koko luokan kesken tapahtuvia yhteisiä keskusteluja. Ryhmätilanteissa ja yhteisissä keskustelutilanteissa pohdittiin ja sanallistettiin matemaattista ajattelua sekä ratkaistiin tehtäviä yhdessä. Luokanopettajien kokemukset yhteistoiminnallisen oppimisen haasteista liittyivät sekä fyysisiin resursseihin että oppilaiden omiin kykyihin ja valmiuksiin työskennellä ryhmissä. Matemaattisen osaamisen arvioinnin mahdollisuudet koettiin monipuolisemmaksi käytettäessä yhteistoiminnallista työtapaa.fi
dc.format.extent94
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermatematiikan opetus
dc.titleYhteen hiileen puhaltamista ja siinä edistyy kaikki : luokanopettajien kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta alakoulun matematiikan tunnilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105072654
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot