Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Luokkahuonevuorovaikutuksella on merkitystä niin oppilaiden yleiseen hyvinvointiin kuin koulussa pärjäämiseen. Tämä pätee matematiikkaoppiaineessa, jonka kontekstissa tämä tutkimus on suoritettu. Luokkahuonevuorovaikutus jakautuu kolmeen osaan, jotka ovat tunnetuki, ryhmänhallinta ja ohjauksellinen tuki.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, johon haastattelin erään keskisuomalaisen koulun kuudennen luokan oppilaita sekä heidän opettajaansa. Oppilaita osallistui yhteensä kahdeksan (8) henkilöä. Puolet heistä oli tyttöjä ja puolet poikia. Haastattelin yhteensä neljää oppilasta parin kanssa, muut haastattelin yksitellen. Haastattelun muotona käytin strukturoimatonta haastattelua.
Oppilaat kuvailivat matematiikan tunneilla tapahtuvaa vuorovaikutusta monipuolisesti. Yhdistäviksi luokiksi haastattelumateriaalin perusteella kokosin oppilaiden vertaissuhteet, opettaja-oppilassuhteet, oppimisen tehostaminen, autonomian lisääminen ja järjestyksen ylläpito. Opettajan haastatteluaineistosta taas yhdistäviksi luokiksi nousivat omatoimisuuteen ohjaaminen, opettajan herkkyys, työtapojen vaihtelu sekä erilaiset opetusmetodit ja -materiaalit.
Positiivisella opetusvuorovaikutuksella luodaan luokkaan turvallinen ympäristö, missä oppilaalle luodaan parhaat mahdolliset olosuhteet oppimiselle. Matematiikassa opetusvuorovaikutuksella on suuri rooli, sillä esimerkiksi interventiotutkimuksissa vuorovaikutuksen laatu on todettu tärkeämmäksi kuin opetusvälineet tai -tekniikat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
Marjasalo, Hele (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen ... -
Hyvän matematiikan opettajan jäljillä : kokemuksia matematiikan opettamisesta ja opetuksen kehittämistarpeista
Hyvärinen, Johanna (2002) -
Luokanopettajan tunnetuki ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys 2. ja 4. luokalla
Heikkinen, Emma; Muurimäki, Lotta (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien tunnetukea ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä näiden välistä yhteyttä 2. ja 4. luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimushanketta ... -
Yhteen hiileen puhaltamista ja siinä edistyy kaikki : luokanopettajien kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta alakoulun matematiikan tunnilla
Makkonen, Maarit (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli yhteistoiminnallisesta oppimisesta matematiikan tunnilla alakoulussa. Tutkielmalla haluttiin saada tietoa, millaisia hyötyjä ... -
Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
Penttilä, Jarmo (2018)Vuoden 2014 Opetussuunnitelman perusteissa painotetaan melkoisen paljon argumentaatiota ja perustelemista. Fysiikan oppiaineessa se asettaa opettajille erityiseksi tavoitteeksi ohjata oppilaita perustelemaan erilaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.