University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ahokas, Mari
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetustyössään ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. Lisäksi tarkastellaan, kuinka oppilaalle annetut tukitoimet kohdistetaan ja miten niiden seuranta tapahtuu. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan matemaattisien taitojen kehittymistä, matematiikan opetusta alkuopetuksessa ja matematiikan ohjausta sekä eriyttämistä. Myös matemaattisia oppimisvaikeuksia ja niihin liittyviä eri osa-alueita käsitellään. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, joista kaksi osallistui teemahaastatteluun, jotka litteroitiin kirjalliseen muotoon, ja kolme osallistujaa vastasi kirjallisesti. Seuraavaksi tutkittavien vastauksista poimitut kokemukset teemoiteltiin eri ryhmiin. Aineiston analyysissä hyödynnettiin hermeneuttisen kehän mallia. Koska kyseessä on hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus, tutkimus tehtiin aineistolähtöisesti, jolloin esimerkiksi tutkimuskysymykset ja teoreettinen viitekehys tarkentuivat aineiston analyysin edetessä. Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajien kokemukset ovat samankaltaisia mutta niissä näkyy myös yksilöllisyys. Tutkittavien vastauksista matematiikan roolista työssään nousi kokemuksina esiin erityisesti arkipäivän konkretia, toiminnallisuus ja opetustapa, jossa sovelletaan vanhempaa ja uudempaa opetustekniikkaa, kuten liitutaulua ja dokumenttikameraa. Oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuden tunnistaminen luokanopettajan kokemana tapahtuu kokonaisvaltaisesti jatkuvan havainnoinnin kautta, sanallistamisen avulla, erilaisilla koemuodoilla sekä oppilaan käyttäytymisen tulkinnan avulla. Matemaattisen oppimisvaikeuden tukemisessa luokanopettajat kokemuksista nousi esiin kolmiportaisen tuen mallin soveltaminen, yhteistyön tekeminen sekä työyhteisön että huoltajien kanssa. Tutkimustuloksista tuli esiin, että luokanopettajat kokivat oppilaiden osaamisen seurantaan liittyvien kirjauksiin kuluvan ajan lisääntyneen. Jatkossa olisi mielenkiintoista saada lisää tietoa kolmiportaisen tuen vaikuttavuudesta. ...
Keywords
matemaattiset oppimisvaikeudet kolmiportainen tuki oppimisvaikeudet matematiikka luokanopettajat alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909194211

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24888]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen 

    Tanskanen, Tanja (2022)
    Tässä tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet näkyvät tai ovat näkyneet ...
  • Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä 

    Lamminen, Maija (2016)
    TIIVISTELMÄ Lamminen, Maija. 2016. Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen: esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 80 sivua. ...
  • Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä 

    Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ...
  • Yhteen hiileen puhaltamista ja siinä edistyy kaikki : luokanopettajien kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta alakoulun matematiikan tunnilla 

    Makkonen, Maarit (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli yhteistoiminnallisesta oppimisesta matematiikan tunnilla alakoulussa. Tutkielmalla haluttiin saada tietoa, millaisia hyötyjä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre