University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla

Thumbnail
View/Open
882.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korkealaakso, Elina |
Posti, Pauliina
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska aiemmat tutkimustulokset ovat osoittaneet, että matematiikan parhaat osaajat ovat erotettavissa muista oppilaista jo kolmannella luokalla. Tutkimus toteutettiin laadullisena avoimena kyselylomaketutkimuksena, johon saatiin 21 vastausta. Aineisto kerättiin verkkokyselynä Webropol-ohjelmalla. Linkki Webropol-kyselyyn jaettiin neljässä eri luokanopettajille suunnatussa Facebook-ryhmässä. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysillä. Tutkimus osoitti, että opettajien kokemuksen perusteella matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden piirteitä kuvaavat sekä matemaattiset taidot että työskentelytaidot. Matemaattisesti hyvin edistyneillä oppilailla on yleensä hyvä motivaatio, mutta heillä voi esiintyä motivaatio-ongelmia. Opettajilla oli pääasiassa positiivisia kokemuksia heidän opettamisestaan. Opettajien kokemuksista ilmeni heidän käyttämiään erilaisia ylöspäin eriyttämisen keinoja. Tulokset osoittivat, että ylöspäin eriyttämistä vaikeuttaa resurssien puute. Opettajat myös esittivät kehittämistoiveitaan, kuten tarvetta lisäresursseille ja koulutukselle. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajat tunnistavat luokastaan matemaattisesti hyvin edistyneitä oppilaita. Edellisestä huolimatta opettajien on vaikea erotella matemaattisesti kyvykkäät matemaattisesti lahjakkaista. Vaikka opettajat pyrkivät matematiikan ylöspäin eriyttämiseen, matemaattisesti hyvin edistyneet eivät saa taitojansa kohtaavaa opetusta, koska opettajan aika ja resurssit menevät alaspäin eriyttämiseen. ...
Keywords
matemaattinen lahjakkuus fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus lahjakkuus alkuopetus matematiikka opetus eriyttäminen luokanopettajat matemaattiset taidot alakoulu motivaatio oppilaat peruskoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104839

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien käsityksiä matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden tunnistamisesta ja opettamisesta 

    Koskiahde, Anna; Kähkönen, Soili (2013)
  • "Yhtälailla lahjakkaat oppilaat tarvis sitä opettajaa siinä" : luokanopettajien käsityksiä lahjakkaista oppilaista ja lahjakkaiden oppilaiden opettamisesta 

    Koski, Elina (2015)
  • Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia 

    Ahokas, Mari (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetustyössään ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. ...
  • Alakoulun opettajien näkemyksiä hyvistä matematiikan tehtävänannoista eriyttämisen näkökulmasta 

    Helanto, Hanna (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja tulkita alakoulun opettajien näkemyksiä siitä, millaiset matematiikan tehtävänannot ovat hyviä. Erityistä huomiota kiinnitettiin hyvien tehtävänantojen tarkoituksenmukaisuuteen sekä ...
  • Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa 

    Kuitunen, Iris (2022)
    Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre