Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHonko, Mari
dc.contributor.authorMustonen, Sanna
dc.date.accessioned2021-03-09T10:52:03Z
dc.date.available2021-03-09T10:52:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHonko, M., & Mustonen, S. (2021). Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(2), 28-44. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114155" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114155</a>
dc.identifier.otherCONVID_51782730
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74546
dc.description.abstractKasvatuksellisen ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen monikielistyvässä Suomessa edellyttää entistä kielitietoisempaa varhaiskasvatusta (Puukko ym., 2019). Monikulttuurisuuden kohtaaminen on arvioitu yhdeksi keskeisimmäksi varhaiskasvatuksen tulevaisuuden osaamistaidoksi (Karila ym., 2013), ja monikielisyyden lisääntyminen haastaa ja kannustaa kehittämään entistä sensitiivisempiä, vuorovaikutuksellisia pedagogisia käytänteitä (Karila, 2016). Teimme keväällä 2017 verkkokyselyn, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa ja näkökulmia monikielisyyden kohtaamisesta sekä kielitietoisista työskentelytavoista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Kysely oli suunnattu monikielisessä lapsiryhmässä työskentelevälle varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme sitä, millaisia uusia taitoja ja toimintamahdollisuuksia varhaiskasvatuksen henkilöstö kyselyn perusteella kaipaa monikielisyyden kohtaamiseen ja tukemiseen omassa työympäristössään.fi
dc.description.abstractThe realization of linguistic, cultural and social equality in multilingual Finland requires promoting language-awareness in early childhood education (Puukko ym., 2019). Encountering multiculturalism has been assessed as one of the key future competences of early childhood education (Karila ym., 2013), and growing multilingualism challenges and encourages to develop more sensitive and interactive pedagogical practices (Karila, 2016). In the spring of 2017, we conducted an online survey, which aim was to gather information and perspectives on the encounterings with multilingualism and on language-aware practices in Finnish early childhood education. The survey was aimed at early childhood education staff working in a multilingual group of children. In this paper, we look at the new skills and opportunities the early childhood education staff, based on the survey, needs in order to encounter and support multilingualism in their own work environment.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus ry
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.urihttps://journal.fi/jecer/article/view/114155
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherlanguage awareness
dc.subject.othermultilingualism
dc.subject.otherearly childhood education
dc.subject.otherequality
dc.titleLisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103091898
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange28-44
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37832
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2399
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
datacite.isSupplementedBy.doi10.17011/jyx/dataset/86599
datacite.isSupplementedBy.doi10.17011/jyx/dataset/86597
datacite.isSupplementedByHonko, Mari; Mustonen, Sanna. (2023). <i>Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey</i>. V. 16.4.2023. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86599" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86599</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262707">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262707</a>
datacite.isSupplementedByHonko, Mari. (2023). <i>Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care</i>. V. 16.4.2023. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86597" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86597</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262705">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262705</a>
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0