Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus
Honko, M., & Mustonen, S. (2021). Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 28-44. https://journal.fi/jecer/article/view/114155
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2021Copyright
© 2021 Kirjoittajat
Kasvatuksellisen ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen monikielistyvässä Suomessa edellyttää entistä kielitietoisempaa varhaiskasvatusta (Puukko ym., 2019). Monikulttuurisuuden kohtaaminen on arvioitu yhdeksi keskeisimmäksi varhaiskasvatuksen tulevaisuuden osaamistaidoksi (Karila ym., 2013), ja monikielisyyden lisääntyminen haastaa ja kannustaa kehittämään entistä sensitiivisempiä, vuorovaikutuksellisia pedagogisia käytänteitä (Karila, 2016). Teimme keväällä 2017 verkkokyselyn, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa ja näkökulmia monikielisyyden kohtaamisesta sekä kielitietoisista työskentelytavoista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Kysely oli suunnattu monikielisessä lapsiryhmässä työskentelevälle varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme sitä, millaisia uusia taitoja ja toimintamahdollisuuksia varhaiskasvatuksen henkilöstö kyselyn perusteella kaipaa monikielisyyden kohtaamiseen ja tukemiseen omassa työympäristössään. The realization of linguistic, cultural and social equality in multilingual Finland requires promoting language-awareness in early childhood education (Puukko ym., 2019). Encountering multiculturalism has been assessed as one of the key future competences of early childhood education (Karila ym., 2013), and growing multilingualism challenges and encourages to develop more sensitive and interactive pedagogical practices (Karila, 2016). In the spring of 2017, we conducted an online survey, which aim was to gather information and perspectives on the encounterings with multilingualism and on language-aware practices in Finnish early childhood education. The survey was aimed at early childhood education staff working in a multilingual group of children. In this paper, we look at the new skills and opportunities the early childhood education staff, based on the survey, needs in order to encounter and support multilingualism in their own work environment.
Publisher
Suomen varhaiskasvatus ryISSN Search the Publication Forum
2323-7414Keywords
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114155Dataset(s) related to the publication
Honko, Mari; Mustonen, Sanna. (2023). Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey. V. 16.4.2023. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86599. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262707Honko, Mari. (2023). Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care. V. 16.4.2023. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86597. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262705
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51782730
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Multilingual learning environments in early childhood education in Finland
Repo, Elisa; Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Increasing linguistic diversity creates a need to construct early learning environments as spaces where children’s whole multilingual repertoires are represented. The purpose of these spaces is to support the crossing of ... -
Implementing multilingual pedagogy in Finnish ECEC groups : from monolingual practices towards more systematic approaches
Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi; Repo, Elisa; Bayram, Siddik (Routledge, Taylor & Francis Group, 2024)The study explores the implementation of multilingual pedagogy in Finnish early childhood education and care (ECEC) settings. Utilising the LangPeda assessment tool, data were collected from 82 ECEC groups across 47 centres. ... -
Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2020)Monikielisyyden tukeminen on vahvasti esillä uusimmissa varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa. Tarkastelemme tässä artikkelissa varhaiskasvatuksen toimijoiden kokemuksia monikielisyydestä ja kielitietoisista toimintatavoista. ... -
Avaimia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen varhaiskasvatukseen
Arvola, Outi; Lastikka, Anna-Leena (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) keskiössä ovat lasten ja perheiden oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, syrjinnän ehkäisy, sekä moninaisuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden varmistaminen. Tämän ... -
Kieli- ja kulttuuritietoisuutta varhaiskasvatukseen monin eri keinoin
Harju-Autti, Raisa; Lahti, Laura (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2023)Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden lisääntyminen yhteiskunnassa näkyy varhaiskasvatuksessa erityisesti pääkaupunkiseudulla mutta yhä enenevässä määrin myös muualla Suomessa. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksessa ...